ŽILINA. Turisticko-informačná kancelária návštevníkom mesta nedokáže z vlastných zdrojov poskytnúť informácie o iných regiónoch kraja. Od vyššieho územného celku preto chce základné propagačné materiály. „Keď však dostanem odpoveď, že si ich mám zakúpiť tak si nemyslím, že z rozpočtu Žiliny by som mala kupovať propagačné materiály napríklad o Orave, alebo Turci," povedala šéfka Turisticko-informačnej kancelárie v Žiline Alena Reháková. Samosprávny kraj sa vraj snaží, zásobovať všetky turistické kancelárie v kraji však nedokáže. Prideľovať letáky do Žiliny prioritne odmieta. „V kraji máme päť regiónov, devätnásť Tikov a každý je pre nás dôležitý," hovorí hovorca Žilinského samosprávneho kraja Peter Kubica.
Turistom chcú ponúknuť viac
Keď do Žiliny prídu turisti tak ich samozrejme najviac zaujíma mesto a okolie. Rovnako však chcú aj informácie o ďalších častiach Slovenska, Žilinského kraja a jeho piatich regiónov. „Tik má povinnosť pripravovať propagačné materiály hlavne pre mesto Žilina a región Horné Považie. Cestovný ruch však nemá hranice a je potrebné niečo poskytnúť niečo turistom, ktorí sa vyberú aj inde," hovorí Reháková. V Žiline chcú vraj len tie najzákladnejšie materiály. „Ide napríklad o jednoduché trhacie mapy, ktorých výrobná hodnota je menej ako dve koruny (0,07 €), nechceme nijaké brožúry alebo knihy," hovorí Reháková. Kľúčom je vraj lepšia komunikácia. Napríklad v Trenčíne, podľa šéfky TIKU v Žiline už mal VUC štyri stretnutia s informačnými centrami. „U nás doteraz nebolo nijaké stretnutie nebolo a ani nijaká aktivita. Chcem preto vyvinúť nejaké úsilie," hovorí šéfka TIKU v Žiline.
Tlačiť nie je začo
Podľa Petra Kubicu sú problémom hlavne peniaze. „Nemáme nijaký priamy rozpočet na to, aby sme zásobovali informačné kancelárie," hovorí. So všetkými sa snažia spolupracovať, príležitostne ponúkajú možnosť spolu vydávania rôznych materiálov. „Žilinský samosprávny kraj tým, že má nádherné prírodné, kultúrne a historické dedičstvo tak má najviac turisticko-informačných kancelárií v porovnaní s ostatnými krajmi, je ich u nás devätnásť," hovorí Kubica.
Pokiaľ, podľa neho samosprávny kraj mal nejaký propagačný materiál, ktorý vydali spoločne so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch radi ho poskytli. „Ak však máme materiály, ktoré z rozpočtu financujeme priamo my, tak tie ponúkame Tikom len za výrobné náklady. Nepridávame k tomu nijakú maržu, nijaké ďalšie financie, len výrobné náklady," povedal Kubica. Keď sa žilinský Tik sťahoval do nových priestorov, podľa Kubicu mu samosprávny kraj ponúkal participáciu na celom projekte. „Chceli si všetko robiť ako vyslovene mestskú záležitosť. Kompetencie máme v rámci celého kraja, nielen jedného mesta," hovorí Kubica.
Turistov pošlú radi aj inam
Spolupráca s VÚC teda nie je taká ako by si v Žiline predstavovali. V Čechách sú podľa Rehákovej už o krok ďalej. Kraje materiálmi dotujú Tiky, ktoré im potom spätne odovzdávajú informácie čo turistov najviac zaujíma a čo najviac potrebujú.
„Príde mi to vlastne nerozumné, že sa nikto nezaujíma čo turisti u nás potrebujú," povedala Reháková. Turistov sa samozrejme snaží zdržať v Žiline čo najdlhšie, aby minuli svoj čas hlavne v meste. „Rada ich však pošlem aj do iných regiónov," hovorí Reháková. Momentálna situácia je podľa nej len na škodu spoločnej veci.