Diaľničný privádzač v Žiline - Strážove je večer v tme. Mesto a cestári sa nedohodli

Verejné osvetlenie na diaľničnom privádzači v Žiline - Strážove stále nesvieti. Zvyšuje tak riziko dopravných nehôd. Mesiace je hotové, treba ho len zapnúť.

Cesta je potme, svetelná signalizácia býva vypnutá a chodci majú problémCesta je potme, svetelná signalizácia býva vypnutá a chodci majú problém (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

Mesto a cestári ale nenašli kompromis.

ŽILINA. Radnica a Slovenská správa ciest sa nedokážu dohodnúť, kto by mal spravovať osvetlenie diaľničného privádzača medzi domami žilinskej mestskej časti Strážov. Desiatky lámp tam nesvietia aj napriek tomu, že už mesiace je všetko hotové a že riziko dopravných nehôd sa v tme významne zvyšuje. „Mesto tvrdí, že na svojom osvetlení má iný systém používaných prvkov, hlavne žiaroviek a že tie nami použité sú pre nich nevyhovujúce," povedal šéf žilinskej Správy ciest Ivan Hlavoň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mesto osvetlenie nechce, pretože tu použili iné žiarovky ako má v ostatných častiach mesta. „Jednoducho nevieme nájsť spoločnú reč na jednotlivých technických parametroch osvetlenia tejto komunikácie," priznáva primátor Žiliny Ivan Harman. Cestári hovoria, že zvolené riešenie spĺňa všetky potrebné technické parametre a bolo aj lacnejšie. Ide vraj len o „trucpodnik," keďže súťaž na dodávku osvetlenia nevyhrala požadovaná firma.

Správca verejného osvetlenia v meste, spoločnosť Siemens naopak argumentuje náročnosťou údržby, ktorej sa len mierne drahším riešením dalo predísť. Podľa nich bude treba použitý typ žiaroviek meniť za pomoci plošiny, drahšie žiarovky sa môžu meniť bezkontaktne. Správa ciest tvrdí, že osvetlenie by sa tak predražilo približne o 166-tisíc eur (5 000 916 Sk). Podľa mestských prepočtov je tento údaj nadsadený. „V najdrahšej alternatíve by podľa nás išlo o maximálne jeden milión korún (asi 33 tisíc eur). V prípade ak by sa zmena urobila ešte počas prípravy stavby tak by to mohla byť polovica," povedal Baránek.

SkryťVypnúť reklamu

Riziko sa tmou zvyšuje

Podľa dopravného experta Jána Čelka by na takomto mieste mala byť cesta osvetlená. „Inak je samozrejme výrazne väčšie riziko dopravnej nehody hlavne s pešou dopravou. V Strážove je niekoľko prechodov pre chodcov, rovnako autobusová zastávka," hovorí dopravný expert Ján Čelko. Privádzač vedie miestami pomedzi rodinné domy, ľudia musia prechádzať cez štvorpúdovú cestu. Veľmi neschvaľuje ani použitú výstražnú svetelnú signalizáciu. „V kombinácií s neosvetlenou cestou výrazne zvyšuje riziko nehôd," povedal Čelko. „Osvetlená cesta je jednoznačne bezpečnejšia, nielen pre vodičov, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky," pridáva sa Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Mesto ho spravovať nechce

Verejné osvetlenie v Strážove nie je jediný sporný majetok, ktorý by mal prejsť od cestárov do správy mesta. Problémom bola aj preložka Rajeckej cesty. V tom prípade sa však dohodli, v prípade žiaroviek v Strážove sa to nedarí. „Náš právny názor je zatiaľ taký, že nevidíme žiadny dôvod na to, aby sme osvetlenie prevzali, pretože to znamená ďalšie finančné prostriedky z rozpočtu mesta," povedal primátor Harman. Osvetlenie bude treba opravovať, v budúcnosti meniť. „Cesta v Strážove je mestská zberná mestská komunikácia, ktorá je v intraviláne mesta, teda za tabuľou Žilina. Po technickej stránke to nepatrí nikomu inému ako mestu," hovorí Hlavoň.

SkryťVypnúť reklamu

Dohoda oboch strán je teda zatiaľ v nedohľadne. „Nemám informáciu o nejakej snahe o rokovanie," povedal Vladimír Baránek, vedúci oddelenia dopravy a životného prostredia Mestského úradu v Žiline. Mesto si dokáže predstaviť aj možnosť, že osvetlenie mesto neprevezme vôbec. „Keď môže diaľničná spoločnosť spravovať osvetlenie napríklad na odpočívadlách, či parkoviskách na diaľnici, prečo by nemohli prevádzkovať aj toto," pýta sa Baránek. Hlavoň však hovorí, že mestskú komunikácia štátna správa ciest spravovať nemôže, zo zákona ju má odovzdať mestu do správy.

+ Komentár Michala Fileka: Až keď niekoho zabije

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 406
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 824
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 853
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 256
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 391
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 066
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 659
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 343
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 384
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 197
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 890
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 269
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 630
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Predať svoje ojazdené auto v priebehu cca dvoch hodín? Áno, je to možné, dokonca sa tento čas dá ešte skrátiť. A to bez toho, aby ste museli opustiť pohodlie svojho domova či kancelárie.


Stal sa pilotom teplovzdušného balóna.

Teplovzdušný balón pilotuje sedem rokov.


1

Vinník nehody zrejme ušiel.


Bronzové mužstvo Vlci Žilina.

Klub zo severu Slovenska získal tretiu medailu v histórii.


TASR
  1. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  4. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  5. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  6. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  7. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  8. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 659
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 343
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 384
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 197
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 890
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 269
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 630
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu