Na chodníkoch širších ako 1,5 metra zvažuje mesto vytvoriť ďalšie parkovacie plochy. Chce ich prenajať Žilinskej parkovacej spoločnosti a parkovanie na nich spoplatniť.
ŽILINA. Nový cestný zákon určil minimálnu vzdialenosť zaparkovaného auta od najbližšieho múru, či okraja chodníka na jeden a pol metra. Mesto ju v niektorých častiach chce vyznačiť farebne. Spoločne by sa o jej dodržiavanie mali starať mestskí aj štátni policajti. „Budeme to riešiť podľa zákona. V prípade priestupku založíme papuče a bude sa to riešiť v priestupkovom konaní,“ povedal náčelník Mestskej polície v Žiline Stanislav Kľučka.
Vodič, ktorý minimálnu vzdialenosť nedodrží, bude v rovnakej situácií, ako keby nezaplatil parkovné. Mestskí policajti už aj dostali do výbavy metre a vzdialenosť medzi zaparkovanými autami a najbližšími budovami či múrmi budú merať ručne.
Pomôcť autami preplnenému centru Žiliny bude úloha hlavne pre mestskú políciu. Parkovanie pre štátnych policajtov nie je ťažiskový problém, riešiť ho už však dnes zo zákona musia. „Je jasné, že policajti nebudú chodiť s metrom a merať. Niektoré miesta sú také, že aj menšia vzdialenosť umožní prechod, tak policajti na tom nebudú bazírovať,“ povedal šéf žilinského krajského dopravného inšpektorátu Ján Ondrejka.
Nevyrieši sa úplne
Ak vodiči zastavia na chodníku a dodržia predpísanú vzdialenosť, postihnuteľní nebudú. „Tam, kde zostane meter a pol voľný, zákon parkovať dovoľuje,“ povedal Kľučka. Zatiaľ nebude treba ani platiť. „Aby boli tieto miesta spoplatnené, mesto by tam muselo vytvoriť platenú parkovaciu zónu,“ povedal Kľučka.
Parkovať sa rovnako nebude dať ani v miestach, kde to zakáže dopravné značenie. Zákon by teda mal riešiť len situáciu v najkritickejších úsekoch. Podľa Kľučku však ide o väčšinu ulíc v meste. „Chodníky nie sú tak široké a povedal by som, že až 70 percent z nich by mohlo byť prázdnych,“ povedal Kľučka.
Platené parkovanie aj na chodníkoch
„Chceli sme, aby parkovanie na chodníkoch bolo zakázané úplne. Predpokladám však, že aj takéto čiastkové riešenie nám pomôže zlepšiť situáciu,“ hovorí primátor Žiliny Ivan Harman. Prvé dni bude mestská polícia na nový zákon skôr upozorňovať, až neskôr prídu na rad represie.
„Na chodníkoch, ktoré budú užšie a nebude sa na nich môcť parkovať vôbec, uvažujeme, že bezpečnosť zabezpečíme vyznačením jeden a pol metrového pásu,“ povedal Harman. Bude potom, podľa neho naozaj zrejmé, kam až sa autá môžu postaviť.
Na dostatočne širokých chodníkoch by, podľa neho mohli vzniknúť ďalšie rezidentské, či legálne spoplatnené parkovacie miesta. Mesto teda zrejme aj chodníky prenajme parkovacej spoločnosti. Veľa priestoru na ne však vraj nezostane. Na frekventovaných, hoci i širších chodníkoch by stále mali pribúdať mechanické zábrany a rovnako by sa tam mohli vytvárať aj cyklotrasy.
Zákon vstúpil do platnosti 1. februára
Minimálna vzdialenosť medzi autom a najbližším múrom, či okrajom chodníka musí byť minimálne 1,5 metra
Mestská polícia je pripravená vzdialenosť merať
Parkovanie bude kontrolovať aj štátna polícia, špecializovať sa však nechystá
Na niektorých chodníkoch by mali vzniknúť legálne parkovacie miesta, najmä rezidentské