BRATISLAVA, ŽILINA. Po tom, ako žilinská Kia pristúpila k skráteniu denného pracovného času z osem na šesť hodín, prichádza pre jej zamestnancov aj slovenskú ekonomika ďalšia zlá správa.
Firma zavádza ďalšie úsporné opatrenie. Od pondelka bude počas dvoch týždňov v závode autá vyrábať iba jedna zmena, aj to len šesť hodín denne. „Jeden týždeň bude pracovať jedna zmena, druhý týždeň druhá. Zamestnanec, ktorý zostane doma, dostane 60 percent priemernej mzdy," povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák. Dodal, že ide o dočasné opatrenie.
„Budeme sledovať, ako sa vyvinie situácia," povedal Dvořák s tým, že firma neplánuje prepúšťať.
Mali byť tri, je len jedna
Podľa jedného z oslovených zamestnancov nie je vylúčené, že pracovné miesta v automobilke predsa len ubudnú, a to pre iné zámery firmy. Najhoršie sú na tom podľa neho tí pracovníci, ktorí majú zmluvy na lehotu určitú. Kia ich od marca vraj nechce predlžovať. Väčšina ľudí v automobilke pracuje na dobu určitú, ktorá je na dva roky.
Odbory nemajú informáciu o tom, že by od marca nechcela firma predlžovať zmluvy na dobu určitú. Firma podľa Dvořáka neuvažuje o tom, že by zmluvy zamestnancom nepredĺžila.
Kia ešte pred príchodom krízy plánovala, že bude na Slovensku vyrábať až v troch zmenách. „Tretia zmena bola pôvodne plánovaná na rok 2009 až 2010. Mala naväzovať na výrobu nového modelu Hyundai Tucson," povedal Dvořák. Plány na výrobu nového auta sa dnes datujú na začiatok roka 2010. Rozšírenie výroby o tretiu zmenu je však v nedohľadne.
Nepriaznivú situáciu v automobilovom priemysle dokladajú aj ďalší výrobcovia áut u nás. Peugeot nedávno oznámil, že prepustí do konca roka 190 zamestnancov. Vyrobiť však chce toľko áut, koľko minulý rok, čiže zhruba 186-tisíc áut. „Pri súčasnej úrovni krízy nemáme potrebu nič meniť," povedal hovorca firmy Peter Švec.
Volkswagen umožňuje ľuďom odísť dobrovoľne za slušných finančných podmienok. Niektorí zamestnanci v tejto automobilke však pracujú jeden deň v týždni. Firma tvrdí, že za hodiny, keď sú doma a ktoré si neskôr odrobia, dostanú plný zárobok. Jeden zo zamestnancov však vraví, že dostane len asi 60 percent platu.
Nechcú od nás kupovať
Problémy automobiliek sa už podpísali aj pod prepad exportu. Podľa údajov Štatistického úradu sme v decembri minulého roka vyviezli tovar za 2,938 miliardy eur (88,522 miliárd korún), čo je o 18,4 percenta menej ako pred rokom.
Čo z toho majú na svedomí automobilky, naznačuje štruktúra nášho priemyslu. Výroba áut tvorí asi pätinu. V rámci priemyslu najviac v decembri medziročne klesla práve výroba dopravných prostriedkov, a to o vyše 30 percent. Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák vraví, že 50percentný pokles výroby automobiliek by z exportu odpísal 12,5 percenta.
Až také zlé by to však tento rok nemuselo byť. „Medziročný pokles produkcie v automobilovom priemysle by sa mohol pohybovať okolo 30 percent," odhaduje Koršňák.
Čo chcela Kia
Prišla na Slovensko v roku 2006 a neskôr tu plánovala vyrábať 240tisíc áut ročne.
Vlani zmenila výrobné plány na rok 2009 na 200tisíc áut.
Aktuálne plánuje vyrobiť tento rok 170–tisíc áut.
Tento alebo budúci rok mala po spustení výroby nového modelu začať vyrábať aj tretia zmena