Pokúsim sa o stručné zhrnutie tých, ktoré som absolvoval a vyjadrenie pocitu z nich. Začiatkom mesiaca sa v Bábkovom divadle uskutočnila premiéra Prokofievovej inscenácie „Láska k trom pomarančom" v réžii Milana Sládka.
K tomuto predstaveniu sa nebudem vyjadrovať, nakoľko v tomto divadle pracujem, dokonca v uvedenej inscenácii účinkujem a moje hodnotenie by ste mohli brať ako neobjektívne. Informatívne poviem len, že ohlasy boli a sú až nad očakávanie dobré. Pozývam. V nasledujúcom týždni sa v Považskej galérii umenia v jeden deň konali dve vernisáže. Matej Vakula - TRAUMWERK a KE-BA-BB. Matej Vakula je absolventom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a v PGU prezentuje svoju diplomovú prácu - videoinštaláciu Československo - Second life.
KE-BA-BB - spoločná výstava študentov KVUaI FU TU v Košiciach, VŠVU v Bratislave a FVU AKU v Banskej Bystrici. K výtvarnému sa nebudem vyjadrovať, nemám až také argumenty, ale z laického pocitu je to zaujímavé, hlavne v rámci konfrontácie škôl a k akému - takému prehľadu je to dobré vidieť.
V piatok trinásteho mala v Mestskom divadle premiéru komédia Ödöna von Horvátha „Kazimír a Karolína" v réžii Anny Petrželkovej. Kedysi dávno, možno pred takými pätnástimi rokmi, som toto predstavenie videl v bratislavskej Astorke v réžii Juraja Nvotu. Bol to zážitok. Skvelý text, jednoduchá scéna, jasné charaktery, výborná hudba (mimochodom M. Ničík), nápaditý réžijný koncept.
Tu v Žiline som mal pocit, akoby si tvorcovia všetko naschvál komplikovali. Medzi riadkami hľadali iné myšlienky, plány, významy, scéna akoby hercom nepomáhala, naopak komplikovala im život. Oživením bola miestami štylizácia hercov či už pohybová alebo verbálna, avšak niekedy potláčajúca charakter postavy i keď zámer bol očividne iný. Na záver zacitujem vetu z recenzie Olega Dlouhého, ktorý je divadelným kritikom: „Aj keď žilinský Kazimír a Karolína priniesol zatiaľ viac snahy ako kumštu, investícia do mladých sa divadlu isto vráti." Úprimne držím palce (však bol piatok trinásteho...).
V sobotu štrnásteho som navštívil stanicu Záriečie, kde zahralo divadlo SkRAT z Bratislavy svoje autorské predstavenie „Stredná Európa ťa miluje". O mužovi, o žene, o ich vzťahu, o ich živote, o ich životných ranách. Úprimná hra o láske a nenávisti zároveň, skvelé dialógy, v ktorých akoby sa divák sám nachádzal...
Fenomén tohto divadla je v tom, že všetko vzniká kolektívne, každá veta, každá nota, scéna... Všetci sú autormi aj aktérmi, každý hovorí do všetkého, ale podriaďuje sa výsledku. Je to proces, na konci ktorého vznikne predstavenie. Toto sa im podarilo, alebo že by to bolo tým, že trinásteho bolo včera?
Teraz tému zvrtnem o stoosemdesiat stupňov. Mali sme v divadle kontrolu zo Slovenskej obchodnej inšpekcie. Okrem aktuálnych vecí, ako je konverzný kurz, duálne zobrazovanie cien, prepočet vrátane zákonného zaokrúhľovania, príkazov ohľadom výšky vstupného..., bol predmetom kontroly i plagát k predstaveniu „Všetko o ženách", ktoré u nás v rámci cyklu „Večerné stredy pre dospelých" uviedlo divadlo Apollo z Bratislavy ešte v októbri minulého roku. Na podnet nemenovaného spotrebiteľa (aktívneho ochrancu morálky), ktorý uvádza, že BDŽ vystavovalo v meste erotickú reklamu, bol tento plagát skúmaný a hodnotený. SOI musí prešetriť každý podnet spotrebiteľa, nielen podstatný, ale i keď ide o hádzanie hrachu o stenu, ako v tomto prípade. Všetkým sa plagát páčil a nikoho nepohoršoval.
Pravdou je, že na uvedenom plagáte sú zobrazené tri do pol pása obnažené ženy, ale pravdou je i to, že originál obrazu, z ktorého autor plagátu vychádzal a upravil ho tým, že na torzá tiel graficky umiestnil hlavy hlavných protagonistiek, je majetkom a patrí do stálej expozície múzea Louvre v Paríži a ročne ho vidí niekoľko desiatok až stoviek tisíc ľudí. Za uváženie stojí, či by si tento nemenovaný aktívny ochranca morálky nemal urobiť výlet do Paríža, navštíviť menované múzeum, zabiť tým nudu a možno im tam i navrhnúť redukcie vystavených exponátov. Toto hádam viac netreba komentovať.
Na záver vás pozývam do Bábkového divadla na večerné predstavenia, a to v stredu 18. marca o 19.00 h. na predstavenie divadla Kontra zo Spišskej Novej Vsi „Howie a Rookie" a 26. marca o 19.00 h. na domáce predstavenie „Láska k trom pomarančom" a choďte aj na stanicu, do galérie, na koncert, do kina na slovenské filmy...
Autor: Peter Tabaček (autor je riaditeľ Bábkového divadla v Žiline)