STRÁŽOV. Svetelnú signalizáciu pri priechode pre chodcov na diaľničnom privádzači Žilina - Strážov budú riadiť šoféri autobusov mestskej hromadnej dopravy (MHD). Také je riešenie niekoľkomesačného problému, ktorý vznikol pre stavbu novej cesty a protihlukovej bariéry v smere na Bratislavu. Zastávka MHD pri cintoríne, na ktorej stojí linka č. 29, bude znovu v prevádzke od pondelka 23. marca.
„Túto zastávku sme prestali používať v novembri. Šofér z nej totiž nevidel do zákruty a ani jeho nebolo vidno. Keď vychádzal, mohla vzniknúť nehoda," povedal riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina Igor Gubala.
„Občania boli nespokojní a dali žiadosť na obnovenie zastávky. Obrátili sme sa na investora a, chvalabohu, je dnes už problém vyriešený," povedal vedúci odboru komunálnych služieb Mesta Žilina Vladimír Baránek.
Slovenská správa ciest prišla s riešením na priechode pre chodcov, ktorý je približne 20 metrov pred zastávkou.
„Do radiča semafórov sme namontovali jednotku, ktorá riadi svetelnú signalizáciu. Vodičom autobusov umožňuje diaľkovým ovládaním nastaviť červenú pre autá jazdiace po ceste I/18. Vďaka tomu majú čas vrátiť sa na vozovku," povedal Dušan Filípek, ktorý pre Slovenskú správu ciest Žilina vykonáva na privádzači stavebný dozor.
Ovládač na privádzač
V pravotočivej zákrute jazdia vodiči na výjazde zo Žiliny rýchlo. Pre protihlukovú stenu zbadajú zastávku v poslednej chvíli. Z autobusu zas nebol dobrý výhľad. Mohlo tak dojsť k nehode. Rýchlosť na privádzači zvýšili začiatkom marca na 70 kilometrov za hodinu.
Po stlačení ovládača šoférom dostane semafor signál, akoby pri priechode stál chodec a stlačil tlačidlo, ktorým sa žiada o zelenú. Radič po niekoľkých sekundách prepne signalizáciu a na červenú zastavia vodiči na privádzači. Autobus môže bezpečne vyjsť. Pre červenú sa ale na ceste vytvárajú kolóny. Minulú stredu sa tak dialo aj pri skúšobných jazdách.
„Minulý týždeň sme vykonali skúšobné jazdy a od pondelka začneme zastávku opäť používať," dodal Gubala.
Signalizácia pre prerábku 1,5 týždňa iba blikala. Ovládače, jednotka v radiči a zabudovanie, stálo cestárov 3 500 eur. Peniaze museli nájsť vo vlastnom rozpočte. Privádzač financovali z eurofondov, dodatočné práce sa ale nedali. Do mesiaca dokončia podľa Filípka aj vedľajšie cesty v Strážove.
Nebezpečné priechody
Zvýšenie rýchlosti skomplikovalo život Strážovcom. Majú problém prejsť na druhú stranu. Navyše, signalizácia pri prostrednom z troch priechodov, iba bliká. Nedá sa vyvolať červená.
„Po zavedení 70 km rýchlosti cez Strážov a vypnutí semafórov je takmer nemožné prejsť na druhú stranu cesty, či autom, či peši. Tento týždeň mi nedali prednosť dvaja vodiči a to som išiel tou križovatkou iba trikrát," napísal náš čitateľ. Podobné skúsenosti majú aj jeho známi.
Prevádzkovateľom tejto cestnej svetelnej signalizácie je Slovenská správa Žilina. Podľa Filípka Doprava na diaľničnom privádzači nemôže byť zastavovaná každých sto metrov. „Červená na priechode nemôže byť kaž-
dých sto metrov. Treba si uvedomiť, že je to cesta 1. triedy a je to privádzač. Priechody na ňom sú nebezpečné," povedal.
Podľa Baránka by mala byť možnosť pre chodcov vyvolať červenú na semaforoch pri každom z troch priechodov.
Čo bude so svetlami?
Problémom na privádzači bolo aj osvetlenie. Správa ciest použila iné žiarovky, aké sú v Žiline štandardom a aké správca osvetlenia, spoločnosť Siemens, dala do podmienok stavebného povolenia. Mesto preto odmieta cestu prevziať do užívania, hoci je v jej intraviláne.
Pred mesiacom začali svietidlá svietiť. Na skúšobnej prevádzke sa dohodli riaditeľ žilinských cestárov Ivan Hlavoň a primátor Žilny Ivan Harman. Mesto predtým požiadalo o radu ministerstvo dopravy. Napokon prisľúbilo, že privádzač prevezme. Kedy sa tak stane, zatiaľ nie je isté. Minulý piatok mali obe strany podľa Hlavoňa rokovať. Náklady na osvetlenie nateraz znáša firma Skanska, ktorá cestu stavala.