ŽILINA. O projekte a futbale sme hovorili s predsedom dozornej rady klubu a majiteľom spoločnosti Preto, Jozefom Antošíkom.
Náročný projekt má platné územné rozhodnutie. Vyriešili ste všetky potrebné záležitosti?
V priebehu územného konania sme museli riešiť komplikované veci. Medzi nimi, napríklad, dopravné napojenie. Žilina je totiž dopravne preťažená. Z tohto dôvodu sme s dotknutými orgánmi riešili optimálny príjazd a výjazd z Ľavobrežnej . Dôležitým pre projekt je aj riešenie prístupu pre peších z Ulice Národná podchodom popod železničnú trať . To sú veci, ktoré bolo treba dôsledne pripraviť. Hľadali sme optimálne riešenia pre všetkých účastníkov konania, a tak sme získali k projektu všetky kladné stanoviská.
Čo bude súčasťou multifunkčného centra Štadión?
Srdcom projektu je futbalový štadión. Po ňom nesie meno celý projekt. Ostatné budú tvoriť nájomcovia - potravinová sieť, kaviarne, reštaurácie, oddychová zóna, elektronika, obchod
s nábytkom a podobne. Väčší priestor dostanú aj deti, aby centrum mohli vo väčšej miere využiť celé rodiny.
V Žiline má v blízkej budúcnosti vyrásť niekoľko obchodno-zábavných komplexov. Môžu byť všetky úspešné?
Máte premyslený marketing?
Musím priznať, že na Žilinu je podobných projektov dosť. Nápad na MC Štadión ale nevznikol teraz. Začal som na ňom pracovať už v roku 2005. Hlavne preto, že som chcel zrekonštruovať samotný futbalový štadión. Postaviť takýto štadión bez podpory štátu, či samosprávy je neefektívne. Preto som sa rozhodol hľadať zdroje na jeho rekonštrukciu výstavbou komerčného multifunkčného centra. Čiže hlavným zámerom bolo to, ako nájsť prostriedky na modernizáciu futbalového štadióna. Ne-chceli sme najskôr postaviť obchodné priestory a z príjmov modernizovať štadión. Na to by bola verejnosť citlivá. Preto sme zvolil opačný postup. Zmodernizovali sme najskôr štadión. Dokončíme ho v júli výstavbou východnej tribúny a až potom príde na rad okolie štadióna, priľahlá infraštruktúra.
Ste si istý, že projekt bude úspešný?
Je to projekt na okraji Žiliny, prepojený s centrom mesta a zameraný pre marketingovo definovanú spádovú oblasť 320-tisíc obyvateľov celého regiónu. Má regionálny charakter. Náš projekt bude mať prístup aj z centra pre peších, ale vzhľadom k tomu, že tu bude vyše 1 700 parkovacích mieste, mal by tiež motivovať ľudí z Martina, Oravy, Kysúc, Bytče, Považskej Bystrice, Rajeckej doliny, ale bude ľahko prístupný aj pre dopravené prostriedky prechádzajúce Ľavobrežnou.
Inšpiroval vás podobný projekt Slavie Praha?
Slavia má nový štadión, ale postavila ho trošku inak. Je podstatne väčší, postavený na komerčnej báze. Potenciál v Prahe je podstatne väčší. Aj na medzinárodné a medzištátne stretnutia, aj na koncerty.
Koncerty ale plánujete aj vy.
Je logické, že sa ho budeme snažiť využiť čo najefektívnejšie. Prioritu má ale futbal. Existujú však servisné spoločnosti, ktoré zabezpečia ihrisko proti poškodeniu. Dá sa na ňom postaviť pódium, alebo urobiť klzisko.
Záujem hrať svoje zápasy v Žiline má aj Wisla Krakow. Povolíte to?
Dostali sme písomnú žiadosť. Ja som v tejto veci komunikoval s prezidentom SFZ Františkom Laurincom, pretože je jasné, že na Slovensku tak skoro nebude vhodný moderný štadión pre potreby reprezentácie. Preto je pravdepodobné, že v najbližších minimálne troch rokoch sa väčšina kvalifikačných zápasov odohrá v Žiline.
K dohode zatiaľ nedošlo. Pán Laurinec ma požiadal, aby som mal chvíľu strpenia, kým si ujasnia miesto reprezentačných zápasov. Wisle sme teda zatiaľ nedali stanovisko. Čakáme, aká bude definitívna reakcia SFZ
a potom sa rozhodneme.
V minulosti sa ako dôvod nemožnosti hrať v Žiline kvalifikáciu uvádzala krátka pristávacia dráha letiska. Tú však majú predĺžiť.
Letisko podľa mňa nemôže byť problém. Keď, napríklad, idete hrať do Londýna, tak cesta z letiska na štadión trvá dlhšie, ako z Bratislavy, či Viedne do Žiliny. Navyše tu pravidelne lieta linka Praha - Žilina, ktorá bez problémov zoberie celú výpravu. Sám lietam často do Prahy a stáva sa, že lietadlo nemôže kvôli zlému počasiu v Žiline pristáť. Podľa mojich informácií bude tento problém v krátkej dobe vyriešený.
Kvôli výstavbe ste museli zabezpečiť veľké územie, aj vykúpiť od ľudí domy. Nebol s tým problém?
Domy na Uliciach Uhoľná a Športová sme vykúpili a aj zbúrali. Zostali dva, ktoré sa nám vykúpiť nepodarilo. Tie nám však neprekážajú a nie sú ani súčasťou územného rozhodnutia.
Nemôže projekt ohroziť finančná kríza?
Prípravnú fázu sme zatiaľ financovali z vlastných zdrojov. Teraz požiadame o spolufinancovanie banky. Už od niektorých máme prísľub, aj napriek tomu, že je kríza. Celý projekt, bez modernizácie štadióna, ktorá už prebehla, by mal stáť asi 100 miliónov €. Dokončený bude najneskôr v roku 2012.
K európskemu štadiónu patrí aj európsky klub. Ako ďalej s MŠK?
Boli by sme radi, keby sa v budúcnosti našiel partner, ktorý by nás posunul ďalej. Z hľadiska materiálneho, ale aj odborného. Verim, že keď budeme mať dobrú infraštruktúru, pravidelne sa kvalifikujeme do európskych pohárov, renomé klubu porastie a raz príde k tomu, že získame partnera, ktorý nám pomôže sa posunúť bližšie k európskej špičke. V poslednej dobe sme systematickejšie začali pracovať s mládežou. Naposledy od nás odišiel talentovaný Peter Pekarík do Bundesligy. Máme v klube viacero talentov. Som presvedčený, že sa v blízkej budúcnosti ukážu ďalší, ktorí majú potenciál presadiť sa v Európe.