ŽILINA. Približne na polovici cesty popod Strečno vytvorí Slovenská správa ciest tri pruhy. Stavať sa nebude, zmenia len dopravné značenie a tretí pruh namaľujú na súčasnú vozovku. Z necelých dvanásť kilometrov úseku takto upravia šesť. „Chceme tak zvýšiť kapacitu v oboch smeroch cesty medzi Žilinou a Martinom," povedal šéf žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. Na úseku sú ochranné siete a zábrany proti padaniu skál, tretí pruh využijú aj pri ich opravách. „Bude slúžiť aj pre údržbu sietí ale hlavne pre kamióny. Zipsovaním chceme zlepšiť organizáciu dopravy," hovorí Hlavoň. Práce budú podľa neho znamenať najmä zmenu dopravného značenia a úpravu povrchov. Rozšíriť majú cestu od hradu Strečno po úsek Margity a Besnej a na opačnej strane od prístavu pltí po železničný tunel.
Na ceste s tromi pruhmi rovnako pribudnú zábrany a autá tam nebudú môcť prejsť do protismeru. Dvojpruh zostane len na miestach kde úpravy neumožňuje šírka vozovky, či iné zlé technické parametre. S prácami by sa malo začať v prvý júnový týždeň. „Budú trvať asi mesiac. Záujemcovia v pondelok odovzdali ponuky, tie sa vyhodnotia a určí sa víťaz," povedal Hlavoň.
„Rozširovanie tejto cesty je určite správnym krokom. Dokonca viem, že existuje projekt na plný štvorpruh. Z reálneho pohľadu je to však veľmi ťažké urobiť, muselo by to ísť na pilótach," povedal Ján Čelko, dopravný expert a dekan Stavebnej fakulty v Žiline. Rozširovanie však podľa neho vôbec nesmie ísť na úkor diaľnice.
Minister má nezverejnený otáznik
V minulosti totiž zazneli aj názory, že celá cesta popod Strečno sa rozšíri na štyri pruhy a nahradí tak pripravované tunely Ovčiarsko a Dubná Skala. Práve tie by tranzit z úžiny Váhu mali odviesť. Ich výstavba má byť súčasťou tretieho balíka PPP projektov na diaľnici D1. Víťaz tendra má diaľnicu postaviť a rovnako aj 30 rokov prevádzkovať. Koľko bude stáť tretí balík, ktorého súčasťou sú aj oba tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený a záujem o túto zákazku má iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister Vážny minulý týždeň nepovedal.
„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.
To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža. Výhrady k súťaži jednotlivca má ale opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov". Minister sa však nebojí.
„Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa." Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal. Mohlo by ísť napríklad o celkovú nutnosť výstavby tunelov, ktorá sa dlhodobo spochybňuje. Oficiálne to však doteraz nikto nepovedal.
Hľadajú sa peniaze
„Problémom je financovanie, pretože banky sú dnes oveľa opatrnejšie, aby takéto projekty financovali," povedal Čelko. Dúfa, že nutnosť výstavby oboch tunelov už dnes nikto nespochybňuje. „Verím, že sa to už podarilo prekonať, aspoň takto som bol už niekoľkokrát uistený zodpovednými, že to s tým nemá nič spoločné," hovorí Čelko. Bol by veľmi nerád, ak by sa zasa začala spochybňovať nutnosť výstavby oboch tunelov.