TERCHOVÁ. Od 1.9.2009 vznikol nový právny subjekt ZŠ s MŠ Terchová, Školská 86 splynutím škôl ZŠ s MŠ Terchová -Struháreň , ZŠ Terchová a MŠ Terchová. To znamená, že v Terchovej je jedna škola s dvoma pracoviskami základných škôl. V súčasnosti základnú školu navštevuje 492 žiakov. Z toho na pracovisku Školská - 380 žiakov, Struháreň -112 žiakov. Vzhľadom na nerovnomerné počty žiakov v triedach sme museli spojiť na pracovisku Struháreň ročníky 1.-4. do 2 tried.
Dôslednou analýzou súčasného stavu s ohľadom na prognózu populačného naplnenia jednotlivých ročníkov vedenie školy dospelo k názoru, že by sa mala vytvoriť nová organizačná štruktúra školy za účelom :získania prostriedkov na realizáciu bilingválneho vzdelávania v 1. a 5. ročníku, získania prostriedkov na realizáciu ďalšieho jazykového vzdelávania v 2. - 4. ročníku, v 6. - 9. ročníku, využitia aprobačnej kvalifikovanosti pedagógov II. stupňa, možnosti efektívne využiť priestory školy a zriadiť špeciálne učebne, možnosti realizovať projekt Premena tradičnej školy na modernú, čím by škola získala nemalé finančné prostriedky na dobudovanie kabinetov a odborných učební.
Podstatou organizačnej zmeny je :
- I. stupeň ZŠ s predpokladaným počtom 185 žiakov by sa vyučoval na pracovisku Struháreň, pričom v 1. ročníku by sme zaviedli bilingválne vzdelávanie v anglickom jazyku,
- v 2. ročníku by sme sa v rámci školského vzdelávacieho programu zamerali na výučbu cudzích jazykov,
- v 3. a 4. ročníku by sme podporovali výučbu jazykov zavedením nepovinných predmetov,žiaci by mali možnosť navštevovať 2 oddelenia školského klubu detí.
Na I. stupni by sme takto mali 9 tried s optimálnym počtom žiakov a zároveň by bola plne využitá kapacita spomínaného pracoviska . Dochádzanie žiakov z jednotlivých častí Terchovej by bolo zabezpečené posilnením spojov SAD, s ohľadom na školský rozvrh žiakov. Treba podotknúť, že budova tohto pracoviska bude počas prázdnin zrekonštruovaná (výmena okien, rekonštrukcia strechy, výmena elektroinštalácie a zriadenie špeciálnej učebne) , čím budú vytvorené vysoko kvalitné priestorové podmienky.
II. stupeň s predpokladaným počtom žiakov 291by sa vyučoval na pracovisku Školská 86, pričom v 5. ročníku by sme zaviedli bilingválny variant v anglickom jazyku.
V 6. ročníku by sme rozšírili jazykové vzdelávanie, žiakom 7. a 8. ročníka by sme ponúkli možnosť navštevovať ďalší cudzí jazyk formou nepovinného predmetu a žiaci 9. ročníka by mali možnosť rozvíjať jazykové vzdelávanie formou záujmovej činnosti v krúžkoch.
Na II. stupni by sa žiaci vyučovali v 14- tich triedach, čím by bola úplne využitá kapacita spomínaného pracoviska a možnosť vybudovania dvoch odborných učební.
Žiaci na tomto pracovisku by mali možnosť navštevovať 1 oddelenie školského klubu so zameraním na športovú a turistickú záujmovú činnosť. Dochádzanie žiakov by bolo zabezpečené už existujúcimi autobusovými spojmi.
Druhou oblasťou ,na ktorú sa chceme zamerať v rámci školského výchovno-vzdelávacieho programu na oboch stupňoch je oblasť environmentálnej výchovy.
Ak to zhrnieme, našim cieľom je umožniť kvalitné vzdelávanie detí, ktoré sa nedá dosiahnuť, ak zachováme súčasnú organizačnú štruktúru. Tento návrh bol rodičom predostretý na mimoriadnych schôdzach rodičovského združenia, kde sme sa stretli s rôznorodými reakciami rodičov. Rodičia vyjadrili veľmi pozitívne hodnotenia, ale aj kritiku, nakoľko majú určité obavy z dochádzania svojich detí autobusmi. Časť rodičov navrhla umiestniť všetky ročníky na pracovisko Školská 86 ,avšak z kapacitných dôvodov je to v súčasnosti nereálne, hrozila by dvojsmennosť vyučovania.
Zdôrazňujem, že nami navrhovaná štruktúra školy nie je trvalá. Situácia s dochádzaním by sa vyriešila po dvoch rokoch vzhľadom na pokles populácie a všetci žiaci by mohli navštevovať školu v centre obce.
Rôznorodé reakcie rodičov na stretnutiach nás viedli k tomu, že sme im ponúkli možnosť vyjadriť svoj názor anketovým lístkom v priebehu budúceho týždňa. Samozrejme, ak z prieskumu vyplynie, že náš návrh je pre rodičov striktne neprijateľný, je nám jasné, že akékoľvek iné riešenie je len provizórium s väčším množstvom problémov v neprospech kvality výchovno-vzdelávacieho procesu, rozvoja a napredovania školy.
A na záver : Ak chceme niečo prospešné dosiahnuť, musíme aj niečo obetovať, či už rodičia, žiaci, ako aj učitelia.
Renáta Opálková
- Článok o reorganizácií Základnej školy v Terchovej si prečítajte tu.
- Petíciu rodičov proti návrhu riaditeľky si prečítajte tu.
Autor: trš