ŽILINA. V územnom konaní pre stavbu obchodného centra Hrad malo občianske združenie Za krajšiu Žilinu, ako aj jeden zo susedov, vážne pripomienky. Predniesli ich na ústnom prerokovaní v piatok 24. júla, kedy bola posledná možnosť vyjadriť sa k umiestneniu OC Hrad Georga Trabelssieho.
Vážne pripomienky mal Dušan Maňák - poslanec a predseda stavebnej komisie pri mestskom zastupiteľstve v Žiline. Požiadal jedného z účastníkov konania, aby ho mohol zastupovať.
„Predniesol som jeho námietky, doplnené o pripomienky stavebnej komisie, ktoré neboli opakovane akceptované. Podobné výhrady má aj odborná a laická verejnosť. Ak by bolo konanie verejnou vyhláškou, mali by šancu sa k tomu vyjadriť. Ak pripomienky stavebný úrad nezapracuje do územného rozhodnutia, bude možné sa odvolať," povedal Maňák.
Umiestnenie Hradu namietalo aj Občianske združenie Za krajšiu Žilinu. Hoci nebolo prizvané do územného konania ako účastník, podľa poslankyne a členky združenia Sone Turčányiovej to zákon umožňuje.
Výstavba nákupného centra Hrad - stav z 24. Júna 2009 in Žilina
„Táto stavba bude mať negatívny vplyv na život Žilinčanov. Keďže ňou budú dotknuté záujmy verejnosti, je v súlade so správnym poriadkom, aby sme do konania vstúpili," povedala Turčányiová. Združenie sa zúčastňuje aj konania o výruboch stromov pri soche Andreja Hlinku, na námestí, kde má byť točňa a podzemné parkovisko pre obchodný dom. Na prejednaní sa dozvedala, že mesto už na tento účel investorovi zriadilo vecné bremeno.
Ako má Hrad vyzerať? Viac čítajte tu - KLIKNITE
V prípade odvolania účastníkov bude o veci rozhodovať Krajský stavebný úrad Žilina. Ak investorovi vyhovie, ten môže požiadať o stavebné povolenie. Stavba má zatiaľ povolené práce na podzemnej časti. Poslanci z občianskeho združenia napísali minulý piatok primátorovi Ivanovi Harmanovi list, kde uviedli rovnaké námietky, ako počas prerokovania.
Námietky OZ Za krajšiu Žilinu k Hradu
Predložený projekt je v rozpore s platnou ÚPD mesta z uvedených dôvodov:
Svojou hmotou nerešpektuje pôvodnú parceláciu jeho pôdorys je hrubým narušením existujúcej štruktúry zástavby MPR. Navrhovaná výška zástavby prevyšuje maximálne povolenú podlažnosť 2 +1 Navrhovaná stavebná čiara nerešpektuje historicky založenú stavebnú čiaru. Stavba nerešpektuje a ruší historický pôdorys mesta v ulici Štôlňa. Stavba nerešpektuje podmienky mesta o rozobratí a opätovnom postavení investorom asanovanej NKP objektu Fary. Investor špekulatívne využil asanáciu Fary na rozšírenie podzemných podlaží OC Hrad čím zmaril možnosti jej opätovného postavenia v pôvodnom rozsahu a výraze. Objekt garáží slúžil mestu a verejnosti pre uspokojenie deficitu parkovísk v centre. Povolením tejto stavby budú parkoviská kapacitne využívané pre komerčné potreby investora a prestanú úlniť funkciu verejných parkovísk mesta. Stavba svojou funkciou a kapacitami bude mať výrazný vplyv na dopravnú situáciu na II. Mestskom okruhu. Stavebný úrad by mal redukovať navrhované kapacity stavby tak aby táto z hľadiska všeobecných podmienok stavebného zákona nevyvolala zhoršenie dopravnej situácie centra. Z hľadiska prebiehajúcej stavebnej činnosti sa domnievame že investor zahájil stavebné práce na tejto stavbe pred týmto konaním, respektíve vykonáva práce nad rámec jemu vydaných povolení. Z uvedených dôvodov je potrebné aby stavebný úrad s prihliadnutím na hore uvedené námietky preskúmal v konaní ako táto stavba spĺňa:
Zásady pamiatkovej starostlivosti pre mestskú pamiatkovú rezerváciu Nariadenie Mesta Žilina č.3/1992 Nariadenie č.8/1994 o záväzných častiach územného plánu MPR Podmienky rozhodnutia mesta o rozobratí a opätovnom postavení objektu NKP Fary
(OZ Za krajšiu Žilinu)
Mesto Žilina poslalo redakcii v piatok 31. júla toto stanovisko
Vo vyjadreniach poslancov k stavbe OC Hrad v článku „K Trabelssieho Hradu majú Žilinčania pripomienky" zjavne ide o nedorozumenie ako v otázkach verejnej vyhlášky, tak aj v účastníctve v konaní. Verejnú vyhlášku nie je možné chápať ako pozvánku najširšej verejnosti na účasť v územnom konaní. Je to zákonom predpísaná forma doručovania dôležitých písomností, v tomto prípade oznámenia územného konania, ale len v prípade tých účastníkov konania, ktorých okruh vymedzuje ako špeciálny predpis stavebný zákon.
Účastníci územného konania sú teda:
navrhovateľ, obec, ak nie je stavebným úradom príslušným na územné konanie, tí, ktorým toto postavenie vyplýva z osobitných predpisov (tu je dôležité vedieť, že došlo k zmene v zákone o posudzovaní vplyvov stavieb na životné prostredie a občianske združenia zapojené do posudzovania stavieb už nemajú postavenie účastníka konania, ale len zúčastnenej osoby), právnické a fyzické osoby, ktorých vlastnícke alebo iné práva k pozemkom alebo stavbám môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté. Len osoby, ktoré spĺňajú tieto predpoklady sú teda účastníkmi konania, pretože platí zásada, podľa ktorej je špeciálny predpis, v tomto prípade stavebný zákon, nadradený predpisu všeobecnému, ktorým je zákon o správnom konaní.
Stavebný úrad nemôže použiť verejnú vyhlášku v územnom konaní kedykoľvek, ale opäť iba v prípadoch, ktoré predpisuje stavebný zákon:
pri líniových stavbách, zvlášť rozsiahlych stavbách s veľkým počtom účastníkov, v prípade neznámych účastníkov alebo ak pobyt účastníkov nie je stavebnému úradu známy, V ostatných prípadoch sa doručujú písomnosti do vlastných rúk. Tento spôsob je podstatne spoľahlivejší v tom, že je vyšší predpoklad, že o konaní sa skutočne dozvedia všetci známi účastníci konania. Sú totiž známe prípady, keď úrady použili verejnú vyhlášku úmyselne a práve preto, aby sa o stavbe nedozvedel jej bezprostredný sused. V tomto konkrétnom prípade je známy počet účastníkov podstatne nižší ako pri zatepľovaní bežnej bytovky, kde stavebný úrad bežne doručuje písomnosti všetkým vlastníkom bytov. O neznámych účastníkoch vedomosť nie je a konkrétne OZ Za krajšiu Žilinu sa k zámeru v rámci zisťovacieho konania pri posudzovaní stavby nevyjadrilo, takže nie je ani len zúčastnenou osobou a zo zákona ani nemôže byť, nakoľko nepreukázalo žiadne práva k pozemkom alebo stavbám, ani skutočnosť, ako by malo byť navrhovanou stavbou hradu priamo dotknuté. Naopak, jediné pripomienky k projektu v zisťovacom konaní dali zástupcovia mesta.
Dnes je dôležité vedieť, že laická verejnosť, ale aj odborná, a vôbec tá najširšia, ktorá mohla vyjadriť svoj názor úplne slobodne a bez udávania akéhokoľvek dôvodu, sa k zámeru hradu v rámci jeho posudzovania vôbec nevyjadrila. Pritom informácia o tom, kde sa zámer nachádza, dokedy je možné podávať pripomienky, bola dôsledne medializovaná. Nevyjadril sa nik, ani poslanci, ani komisie, ani občianske združenia ani iné právnické, alebo fyzické osoby.
Mesto Žilina