ŽILINA. Poslanci Žilinského samosprávneho kraja odhlasovali uznesenie, ktoré vyzýva vládu a ministerstvo dopravy na urýchlenú dostavbu úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala. Návrh predložil predseda SNS Ján Slota a poslanec NR SR za SNS Štefan Zelník. Všetci prítomní poslanci uznesenie podporili.
„Žiadame urýchlenie výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala, ktorý má strategické postavenie pre ďalší rozvoj nielen cestnej infraštruktúry, ale celého kraja," píše sa v uznesení. Cesta popod Strečno, po ktorej sa jazdí dnes, je podľa uznesenia najexponovanejším úsekom na Slovensku. Slota sa problém podľa vlastných slov chystá otvoriť aj na koaličnej rade tento týždeň.
Slota: Je to neúnosné
„Obyvatelia Žilinského kraja skutočne veľmi pociťujú tento už neudržateľný stav, ktorý sa deje na našich cestách," povedal Slota. Popod Strečno denne podľa neho prejde denne 36 až 40 tisíc áut a je jednoznačne najvyťaženejší na Slovensku. „Je proste neúnosné, aby tento stav nebol urýchlene riešený. Už včera bolo neskoro," povedal Slota. Dopravu v Žiline si po budúcoročnom spustení úseku v Považskej Bystrici si ani nedokáže predstaviť.
„Diaľnica tu prechádza vlastne priamo stredom mesta, ktoré bude totálne zahltené," povedal šéf SNS. Žiline hrozí podľa neho absolútny dopravný kolaps, možno väčší ako Bratislave. „Pevne verím, že vláda sa týmto uznesením bude urýchlene zaoberať," povedal Slota. Premiér podľa neho jednoznačne presadzuje, aby tretí balík PPP projektov v ktorých je zaradený aj tento úsek čo najrýchlejšie postavili. Vo veci sú podľa Slotu môžno niektoré problémy legislatívneho rázu, stavebné povolenia i samotná stavba je podľa neho už dlhodobo pripravená.
Blanár: Môže za to bývalá vláda
Žilinská župa sa vyhlásením o výstavbe diaľnic venuje dlhodobo. Už niekoľkokrát bol ohlásený termín, kedy by sa malo začať stavať. Tunel Višňové Dubná Skala je prerazený už približne desať rokov a jeho konzervácia stojí ročne desiatky tisíc eur. Denne ho napríklad stráži strážna služba.
„Myslím, že najväčšia chyba bola urobená už v roku 1998. Tento úsek bol naplánovaný, jeho trasovanie sa vôbec nezmenilo a vláda, ktorá bola až do roku 2006 takmer úplne zastavila výstavbu diaľnic," povedal žilinský župan Juraj Blanár (Smer). Súčasná vláda podľa neho splní svoj sľub a vybuduje sto kilometrov diaľnic. Dokonca to podľa Blanára už prekračuje.
Bývalý premiér Mikuláš Dzurinda minulý rok na jednom z mítingov SDKÚ v Dolnom Kubíne hovoril, že vláda v roku 1998 s podľa neho prázdnou štátnou kasou nemala inú možnosť ako výstavbu diaľnic zastaviť. Dôležitejšie bolo podľa neho po nástupe do vlády a vystriedaní Vladimíra Mečiara zachovať iné veci, napríklad vyplácanie dôchodkov.
Tunel ho dostal do zastupiteľstva
Téma diaľničného obchvatu Žiliny je u politikov dlhodobo obľúbená. Na bilbordoch v nedávnej kampani pred voľbami do samosprávnych krajov ju použil aj šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Kandidoval za Smer. Voličov sa pýtal, či sú za urýchlené vybudovanie diaľnice okolo Žiliny. V okrese Žilina skončil napokon druhý, ďaleko napríklad pred Slotom. Choma dnes na zasadnutí zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja nebol.