Začali výstavbu najnáročnejšieho úseku diaľnice D1

Štyri diaľničné úseky D1 medzi Žilinou a Martinom majú byť sprejazdnené v polovici roka 2014. Ich výstavba sa začala oficiálne v piatok. Stavebné práce by mali stáť 1,94 miliardy eur.

Oficiálne začatie stavby - poklepanie základného kameňa.Oficiálne začatie stavby - poklepanie základného kameňa. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

DOLNÝ HRIČOV. Dnes okolo poludnia sa oficiálne začala výstavba diaľnice D1 pri Žiline poklepaním základneho kameňa diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala.

Úsek medzi Žilinou a Martinom je technicky najkomplikovanejší a možno aj najdrahší z celej diaľnice D1.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri oficiálnom začatí výstavby úseku Hričovské Podhradie- Dubná skala premiér Robert Fico uviedol, že v týchto dňoch sa doťahuje finančné uzatvorenie projektu a celý úsek by mal byť hotový a sprejazdnený v polovici roka 2014.

"Je veľmi komplikované prijať rozhodnutia, ktoré sa týkajú veľkého množstva peňazí. Zvažovali sme to mnohokrát, ale držíme sa zásady, že najdrahšia diaľnica je taká, ktorá nie je vôbec postavená. Verím, že budú dodržané časové harmonogramy a že toto obrovské stavebné dielo s najdlhším tunelom na Slovensku dopadne veľmi dobre," povedal Fico.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prípravné prác potrvajú do júna Predčasné práce, ktoré zahŕňajú výrub stromov, prekládku sietí ako aj prípravu stavenísk a tunelových profilov potrvajú od februára do júna, kedy by sa už mala začať samotná výstavba.

Výstavba všetkých štyroch na seba nadväzujúcich úsekov Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, diaľničný privádzač Lietavská Lúčka a Višňové - Dubná Skala bude financovaná z tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva tzv. PPP projektov. Samotné stavebné práce by mali stáť 1,94 mld. eur, s tridsaťročnou údržbou, prevádzkou aj rekonštrukciou 31 kilometrov diaľnice to budú približne štyri miliardy eur.

Splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma zdôraznil, že od dnešného dňa neexistuje na trase medzi Bratislavou a Prešovom úsek, ktorý by nebol postavený alebo rozostavaný.

SkryťVypnúť reklamu

"Doba výstavby pre prvý a druhý úsek je 36 mesiacov a 47 mesiacov pre úplné dokončenie. Tam sa ráta s tunelom Višňové, pretože je naozaj dlhý a bude nejaký čas trvať. Predpokladáme, že do štyroch rokov bude diaľnica D1 kompletne dokončená v plnom profile. Okrem tunela Branisko, pretože tam sme v štádiu prípravy projektovej dokumentácie pre druhú tunelovú rúru," uviedol Choma.

Fotogalériu nájdete tu

Najdlhší tunel dostal meno Hoblík Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho ide o technicky najkomplikovanejší a z pohľadu dopravnej intenzity najdôležitejší úsek slovenskej diaľnice D1. Z celkových 31 kilometrov tvoria viac ako 18 kilometrov tri tunely a 28 mostov. Najdlhší slovenský tunel Višňové- Dubná skala Vážny v piatok pokrstil menom Hoblík, podľa kopca nad tunelom.

SkryťVypnúť reklamu

Úsekom medzi Žilinou a Martinom popod hrad Strečno prejde v súčasnosti 30 tis. vozidiel denne.

Koncesnú zmluvu so spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o. podpísal minister Vážny 22. januára. Vyplýva z nej, že za 30 kilometrov diaľnice zaplatíme 8,5 miliardy eur. Sumu bude štát splácať 30 rokov.

Hlavným koncesionárom je nemecká firma Hochtief PPP Solutions GmbH, ktorá má v spoločnosti na osobitné účely rovnaký podiel ako partnerská Alpine Bau GmbH/ FCC Construcción S.A.. Spoločnosť Hochtief PPP Solutions a Alpine Bau už úspešne spolupracujú v Rakúsku na projekte diaľnice A5 (Ypsilon) PPP, ktorá bola minulý týždeň slávnostne otvorená pre dopravu.

Vážny nevylúčil problémy s financovaním

Minister dopravy Ľubomír Vážnynevylúčil problémy pri uzatváraní financovania tejto stavby. Financovanie majú podľa pôvodných plánov uzavrieť do konca júna, neskorší termín by mohol pribrzdiť výstavbu stavebne náročných úsekov. "Môžu nastať určité problémy pri finančnom uzatváraní, ktoré by sme chceli dosiahnuť do polroka tohto roka," poznamenal Vážny.

Pripustil, že problémy s finančným uzatváraním by mohli výstavbu diaľnice posunúť o dva či tri mesiace. Nevylúčil ani hľadanie iného spôsobu financovania, ktorým by mohol byť napríklad úver.

Na štvorici diaľničných úsekov sa v nasledujúcom období začnú prípravné práce, teda napríklad výrub stromov či prekládka inžinierskych sietí. Vážny upozornil, že výrub stromov možno robiť iba v období vegetačného pokoja do konca marca.

Rozhodnutie o výstavbe diaľničného tunela uvítali zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Tvrdili, že tunel zlepší dopravnú situáciu na úseku medzi Martinom a Žilinou, ktorým denne prejde 30 000 áut. Tiež vraj môže napomôcť novým investičným príležitostiam.

FOTO: LADISLAV KAVECKÝ

Zástupcovia ministerstva dopravy vo štvrtok oznámili, že ani financovanie výstavby diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice prostredníctvom projektu súkromno-verejného partnerstva sa nepodarí uzatvoriť v plánovanom termíne do polovice februára.

Pôvodne mali spoločnosti, ktoré chcú diaľnicu postaviť a prevádzkovať, získať potrebné peniaze do polovice vlaňajšieho októbra. Pre nedostatok voľných zdrojov v bankách vláda termín finančného uzatvorenia posunula dodatkom k zmluve na polovicu tohto mesiaca. Tento termín sa však konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues zrejme opäť nepodarí splniť, dôvodom je meškanie Európskej investičnej banky (EIB).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 654
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 254
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 780
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 760
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 969
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 452
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 3 211
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 538
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Štvrtá časť - Atentát na Heydricha.
  2. Martin Turčan: Keď stretnete na ulici voliča Smeru, rehumanizujte sa!
  3. Rado Surovka: Ako poraziť Fica ?
  4. Ivan Mlynár: Vyšetrovatelia policajnej inšpekcie – líhať si večer do postele s čistým svedomím neoceníte len vy.
  5. Irena Šimuneková: Vlkolínec, dedinka, kde sa zastavil čas...
  6. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (2)
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vražda na ostrove Molat: zlato, cudzie DNA a nájdená loď. Podozrivý Slovák ostáva vo väzbe
  8. Katarina Strakova: Obecná kasa v Sklenom sa nekontrolovane otvára - nie pre občanov
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 945
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 598
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 213
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 771
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 653
  6. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 5 433
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 371
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 358
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu