ŽILINA. Stavebný ruch, hluk, prašnosť, vibrácie a nákladná doprava znepríjemnia život ľuďom v obciach, cez ktoré pôjde diaľnica Hričovské Podhradie - Dubná Skala.
Úrady oznámili zahájenie jej výstavby na 1. marca. Hlavný zhotoviteľ, spoločnosť Žilinská diaľnica, začne s prípravnými prácami. Do júna tohto roku vyrúbu stromy, preložia siete, pripravia staveniská a tunelové profily. Potom by mali prísť štyri roky samotnej výstavby, čo bude podľa starostov dotknutých obcí najhoršie obdobie.
Problémy aj výhody
Výstavbu pocítia ľudia v obciach Hričovské Podhradie, Dolný Hričov, Ovčiarsko, asi najviac však v Bitarovej, Lietavskej Lúčke, Žiline - Bytčici, Turí, Višňovom a Vrútkach.
„Výstavba nám prinesie len problémy. Naruší životné prostredie a rozdelí chotár od lesa," hovorí starosta obce Višňové Milan Turský. Hoci kvituje celospoločenský význam cesty, obci vraj vôbec nepomôže. Najbližší dom bude od cesty asi 350 metrov. Obec mala podmienku, aby bola vylúčená z jej ciest doprava. Problém môže nastať s vodným zdrojom. NDS má vypracovanú štúdiu vybudovania náhradných vodných zdrojov v prípade znehodnotenia jestvujúceho.
Pri obci Turie bude veľké ľavostranné odpočívadlo, čo bude znamenať príjem na daniach. Pozitívnejšie hľadí na investíciu starosta Lietavskej Lúčky Marián Sliviak. „Stavba prechádza hranicou katastra so Žilinou. NDS rešpektovala pripomienky našich občanov, musíme ale aj niečo obetovať," hovorí. NDS napríklad vykúpila a zdemoluje dva rodinné domy a budovy miestneho družstva. Od obydlí bude niekde len sto metrov. Za obcou bude mimoúrovňová križovatka. Pri obci bude Stredisko správy a údržby diaľnic Žilina. To jej prinesie peniaze do rozpočtu a prácu pre miestnych.
Ťažké srdce na diaľničnú spoločnosť budú mať zrejme ľudia v Bitarovej. Cesta bude kopírovať horizont tesne ponad obec a odreže juh obce. Najbližšie domy budú od nej podľa starostu Františka Drdáka vzdialené 150 metrov. „Už len musíme strpieť, kým ju postavia. Chceli sme dosiahnuť, aby išla viac do zárezu, ale už sa nedalo," hovorí Drdák. Útechou pre niektorých Bitarovčanov boli peniaze za výkup pozemkov. Výhľad na lúky a lesy sa ale zmení ľuďom bývajúcim na protiľahlej strane. A tiež tým, ktorí si postavili domy blízko trasy diaľnice, hoci ich stavebný úrad na to upozornil.
30 kilometrov za 4 roky
Technicky najkomplikovanejší a najdrahší úsek slovenskej diaľnice D1 má 31 kilometrov, 28 mostov a tri tunely vrátane najdlhšieho slovenského tunela Višňové - Dubná skala, tzv. Hoblíka. V rámci tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva tzv. PPP projektu je hlavným koncesionárom nemecká firma Hochtief PPP Solutions GmbH. Slovensko jej bude splácať 8,5 miliardy eur 30 rokov. Základný kameň slávnostne poklepali v piatok 5. februára.
(lk)
Susedného Ovčiarska sa výstavba dotkne iba okrajovo - prieskumná štôlňa tunela už vyúsťuje za obcou. Pokojnejšie bude aj v Dolnom Hričove a Hričovskom Podhradí, poza ktoré už D1 funguje a nový úsek sa tu bude napajáť.
Najhorší bude hluk
Technická štúdia pre žilinskú diaľnicu je zo 60. a 70. rokov 20. storočia. Vplyvy na životné prostredie sa posudzovali v roku 1997. Územné a stavebné povolenia boli pre časti tohto úseku cesty v rokoch 2005 - 2007.
Ministerstvo dopravy hovorí, že z negatívnych vplyvov stoja za zmienku tie, súvisiace
s nadmerným hlukom. Hlukovú štúdiu robila firma Geoconsult.
„Nápravné opatrenia budú realizované zabezpečením protihlukových stien. Tieto steny budú zhotovované z certifikovaných materiálov, ktoré zadržujú hluk," uviedol hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.
Možno vymenia okná
Okrem toho je podľa ministerstva potrebné, aby sa domy v blízkosti diaľnice stavali v predpísanej vzdialenosti a vo výške tak, aby ich nezasahoval nadlimitný hluk.
V rámci prípravy stavby monitorovala Národná diaľničná spoločnosť podľa jej hovorcu Mariana Jánošíka vody, hluk, emisie a vibrácie. Na skúmanie biotopov hľadá zhotoviteľa v obchodnej súťaži. Dotknuté obce dostali finančnú kompenzáciu za výrub drevín, ktoré musia použiť na náhradnú výsadbu.
Napríklad, v prípade Lietavskej Lúčky to bolo 165 970 €. NDS je pripravená riešiť aj prípadné nedostatky. „V prípade sťažností obyvateľov na hluk a následne po premeraní a zistení prekročenia hlukových limitov bude potrebné zabezpečiť protihlukové opatrenia," povedal Jánošík. Či by vymieňali aj staré okná za plastové, ako tomu bolo napríklad pri mestskej estakáde v Považskej Bystrici, nepovedal. Rozsah opatrení bude známy až po konkrétnych zisteniach.
Podrobnosti o stavbe sa dajú podľa Jánošíka zistiť z dokumentácií na obecných úradoch.