Lode z Dunaja budú kotviť v Žiline

Plánovanú Vážsku vodnú cestu už mali začať budovať. Do vodnej dopravy sa však v poslednom čase veľa neinvestovalo, a tak musela ustúpiť iným prioritám. Kým v Kysuckom Novom Meste robí problémy, v Žiline a Bytči by ju privítali.

Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny.Loďou sa už možno čoskoro budete môcť dostať z Komárna až do Žiliny. (Zdroj: PETER OPALKA)

ŽILINA/BYTČA. Už pred 80 rokmi začali úrady pripravovať myšlienku splavnenia Váhu. Mal byť podľa správy o splavnení Váhu a využití jeho vodnej sily splavnený od Komárna až po Žilinu, kde autori navrhovali vybudovať koncový prístav. Rátali so splavnením pre lode s výtlakom 1 200 ton. Dodnes je projekt Vážskej vodnej cesty (VVC) pre obchodné i rekreačné lode stále iba v prípravnej fáze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1995 zaradil Stály výbor pre vnútrozemskú plavbu Vážsku vodnú cestu do zoznamu medzinárodných vodných magistrál s kódom E 81. Odvtedy sa s ňou reálne počíta ako s variantným riešením pri výstavbe prieplavu Dunaj - Váh - Odra.

SkryťVypnúť reklamu

Loďou do Komárna

Približne v tom istom čase prišla žilinská spoločnosť Savas s myšlienkou vodnej cesty, spájajúcej Baltický priestor s juhovýchodnou Európou. Plánovali spustenie lodnej prepravy v priebehu desiatich rokov na úseku medzi Komárnom a Žilinou. Avšak zahraničný investor, ktorý bol ochotný celý projekt financovať, od svojho úmyslu odstúpil.

V roku 2000 vláda posunula časové horizonty výstavby vodnej cesty. Z Komárna do Žiliny mali lode plávať od roku 2016. Už dnes je však jasné, že nebudú, lebo problémy sú naďalej aj s prvým úsekom cesty do Serede.

Plánujú začať s budovaním

„Ministerstvo dopravy vypracovalo Koncepciu rozvoja vodnej dopravy Slovenskej republiky (SR), ktorú schválila vláda. V koncepcii je stanovený aj plán budovania VVC, pretože z vnútroštátneho hľadiska je Vážska vodná cesta jednou z vodných ciest strategického významu, na realizácii ktorej sa v SR postupne pracuje už od polovice 20. storočia," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministra dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda v roku 2002 schválila návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. „Schválený návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu, ale chce ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty vybudovaním nových vodných diel, dobudovaním objektov slúžiacich na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a, predovšetkým, smerovaním prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku," povedal Jurikovič.

Hľadajú spôsob financovania

Podľa súčasne platnej legislatívy je prevádzkovateľom vodnej cesty správca vodného toku, čiže výstavbou vodných ciest by sa mal zaoberať rezort životného prostredia. Od roku 2011 majú prejsť kompetencie týkajúce sa výstavby vodných ciest na rezort dopravy. „Dokončovanie Vážskej vodnej cesty bude závisieť hlavne od financovania. Financovanie je plánované zo štátneho rozpočtu a prípadne z prostriedkov EÚ. Nevylučujeme aj financovanie prostredníctvom PPP projektov," dodáva Jurikovič.

SkryťVypnúť reklamu

Vodnú cestu by mohli využívať na export tovaru po Váhu na Dunaj priemyselné podniky. V minulosti využívali na prevoz hnojív po Váhu v podniku Duslo Šala. Podľa našich informácií nakladacie zariadenie rozobrali pred niekoľkými rokmi. Dôvodom bola nestála hladina Váhu, pričom sa im ničili lode a vznikali im zbytočné obštrukcie. Export riešia vlakovou dopravou do prístavu v Komárne, kde hnojivá naložia a ďalej transportujú po Dunaji loďami.

Zatiaľ je projekt vodnej cesty len akousi víziou do budúcna. K realizácii sa má pristúpiť v roku 2025. Tento termín mnohí ľudia spochybňujú. Avšak problémy tento projekt spôsobuje už teraz. V Kysuckom Novom Meste nemôžu začať s výstavbou 600 bytov, pretože projekt vodnej cesty to nedovoľuje. Pre zle naplánované trasovanie by mali dokonca zbúrať tretinu mesta.

Vodnú cestu by privítali

Primátori Žiliny a Bytče by splavnenie Váhu privítali, pre mestá by malo prínos. Okolo Bytče vedie Hričovský vodný kanál, ktorý je už vybudovaný a mohol by sa na plavbu lodí využívať. „Bytča má veľmi dobrú polohu, čo sa týka napojenia na infraštruktúry. V územnom pláne rátame s priemyselnými zónami. Kvôli vodnej ceste by sme nemuseli robiť zásahy do výstavby, ako napríklad v Kysuckom Novom Meste. Bol by to ďalší druh dopravy, ktorý by mohli podniky využívať na prepravu tovaru. Nie je to podľa mňa zlá myšlienka, len stojí nemalé peniaze," povedal primátor Bytče Peter Korec.

V Žiline vidia v tomto spôsobe dopravy nové pracovné príležitosti a rozvoj cestovného ruchu. „Vítam takúto aktivitu, ktorá z hľadiska infraštruktúry významným spôsobom ovplyvní náš región. Môže mať priaznivý vplyv na ekonomiku, dopravu, životné prostredie a rozvoj turizmu. Je to dobrá myšlienka s pridanou hodnotou pre životné prostredie a odľahčenie cestných komunikácií. Projekt môže vytvoriť nové pracovné príležitosti a zatraktívniť naše mesto a jeho okolie. Rozvoj cestovného ruchu, zvýšený počet turistov a nové služby - to sú oblasti, v ktorých Slovensko zaostáva a práve toto je jedna z príležitostí, ako akcelerovať rozvoj cestovného ruchu na lokálnej úrovni," povedal primátor Ivan Harman.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 132
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 734
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 616
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 602
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 586
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 049
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 909
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  2. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  3. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  4. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  5. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  6. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  8. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 602
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 016
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 610
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 099
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 988
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 497
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 058
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 013
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Pivarník: Dánsko a Slovensko: Dve Európy, dva svety spokojnosti
  2. Miloš Majšík: 500. výročie prvej písomnej zmienky o obci Papradno
  3. Miroslav Daniš: Historický úspech súdruha precedu
  4. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia
  5. Naďa Serafínová: Kto je Sulíkov syn a prečo obťažuje ľudí.
  6. Ivan Čáni: Dokáže NR SR prijať uznesenie odsudzujúce cestu Roberta Fica do Moskvy?
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Nazvali po ňom policajnú akciu, viac ako 20 rokov pôsobil v zločineckej skupine, priznal sa k násilným činom. Ostal bez trestu
  8. Zuza Fialová: Prečo potrebujeme prepísať históriu
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 602
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 016
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 610
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 099
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 988
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 497
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 058
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 013
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu