Zo služobne najstaršieho vodiča v MHD bude onedlho dôchodca

Po štyridsiatich rokov v aktívnej službe a sedemnástich strávených v Dopravnom podniku mesta Žilina, odíde na konci februára do dôchodku služobne najstarší vodič Viliam Ruman.

Viliam Ruman.Viliam Ruman. (Zdroj: AUTOR)

Odíde s ťažkým srdcom. V DPMŽ bol od samého začiatku. Bude mu to chýbať, ale, ako sám hovorí, už sa cíti unavený a opotrebovaný. Bodaj by aj nie. Roky vstával o pol tretej ráno, aj dnes, tri dni v týždni, sa musí zobudiť už o štvrť na štyri. Za celú svoju aktívnu kariéru nemal vážnejšiu nehodu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predurčený do autobusu

„Začínal som v ešte v ČSAD, presne 11. augusta 1970. Najskôr som na nákladnom aute 10 rokov vozil mlieko, potom ďalších 10 rokov pivo. Urobil som si aj vodičský preukaz na autobus a od roku 1992 jazdím na autobusoch a trolejbusoch. Dopravný podnik mesta Žilina vznikol v roku 1993. Ja som v ňom od samého začiatku,“ spomína Viliam Ruman.

SkryťVypnúť reklamu

K tomu, že bude pracovať v doprave, mal od detstva všetky predpoklady. Mama mu v päťdesiatych rokoch robila sprievodkyňu v autobusoch. „Často ma brávala so sebou. Sedával som pri vodičoch a všetko sledoval. Niekedy mi dovolil na križovatke zapnúť smerovku,“ hovorí Ruman.

Otec zas pracoval na železnici v depe. Sám sa vyučil za automechanika, nikdy to však nerobil. Otec mu pomohol zohnať zamestnanie v doprave a tam už zostal až do dôchodku. Odchádza doňho už o necelé tri týždne. Po štyridsiatich aktívnych rokoch.

Trolejbusy do mesta dopravoval

V začiatkoch v dopravnom podniku robil päť rokov vodiča v zálohe. Nie je to žiadne leňošenie, ako by sa mohlo zdať. „Keď sa autobus pokazil, musel som vyštartovať a ísť ho nahradiť. Každé ráno som zvážal vodičov do práce. Vstávať som musel už o pol tretej,“ hovorí skúsený šofér.

SkryťVypnúť reklamu

Sprvoti šoféroval autobusy, neskôr prešiel na trolejbusy. Tie, ktoré jazdia po Žiline v súčasnosti, pomáhal do mesta dopraviť. „Teraz jazdím na linkách 4 a 14. Pracujem tri dni ráno a dva dni mám voľno, potom dva dni popoludní a zase mám voľno. Už to nejako do dôchodku vydržím. Presne 20 februára mám poslednú šichtu, potom ešte 5 dní dovolenky a idem do dôchodku. Neviem, čo budem robiť potom. Niečo sa hádam nájde,“ povzdychol si Viliam Ruman a bolo vidno, že premáha dojatie. Svoju prácu totiž miluje.

Cestujúci sú rôzni

A nielen prácu, ale aj cestujúcich. Aj keď bývajú rôzni a vyjsť so všetkými sa nedá. Chce to nesmiernu dávku trpezlivosti. „Vždy sú všelijakí. Niektorí si aj zaťukajú na čelo, že mi šibe. Ťažko so všetkými vyjsť, ale vždy som sa o to snažil. Napríklad sa pomerne často stáva, že mi k trolejbusu dobiehajú starkí o paličke. Silou-mocou nechcú zmeškať, tak paličku chytia pod pazuchy a utekajú. Ja som vždy počkal, nedalo by mi to srdce nepočkať. Boli aj takí, ktorí mi chceli ďakovať cez noviny. Vždy som to odmietol,“ smeje sa vodič.

SkryťVypnúť reklamu

Dodržať časy príchodov a odchod, ktoré sú presne stanovené, že dôležité. Stáva sa však, že aj meškajú. A vtedy sú ľudia najviac nervózni. „Najmä pred sviatkami, Vianocami, či Veľkou nocou. Vtedy na semaforoch na Komenského ulici pravidelne naberiem meškanie aj dve minúty. Odkedy jazdím, doprava sa veľmi zmenila,“ povzdychol si. Sám však cez sviatky často pracuje. Každý rok mu vyjde minimálne jedna služba na Vianoce, či na Silvestra. S manželkou a synom si na to zvykli. „Často sme večerali tak, že som si odbehol z práce, keď sa dalo. Teraz sa teším, že ďalšie Vianoce to bude konečne iné.“

Životný štýl prispôsobil práci

Vodič autobusu, ktorý stáva denne o štvrť na štyri ráno, si musí zvyknúť aj na ďalšie obmedzenie. Večer pred jazdou je pitie alkoholu prakticky vylúčené. „Môžem si dať tak jedno, dve pivá, aj to popoludní, keď končím šichtu,“ hovorí. Za ten čas sa nikdy nestalo, že by nafúkal. Aj súkromný život prispôsobil práci. Keď sa stalo, že mali rodinnú oslavu, radšej si na druhý deň zobral dovolenku. „Inak to nešlo. Vozím ľudí a som za nich zodpovedný,“ hovorí.

V podniku fúkajú pravidelne. Úsmevné však je, že policajti ho v trolejbuse zastavili len jediný raz a dali mu fúkať. Bolo to práve na Viliama. „Neviem, či to bola náhoda, ale vedeli ako sa volám a počkali si na mňa. Rozhodne však nepochodili. Ja by som určite nenafúkal,“ smeje sa.

Už by si to asi rozmyslel

Aj keď mu bude za prácou smutno, keď sa Viliam Ruman obzrie v čase späť, hovorí, že byť znova mladý, asi by si vybral inú obživu. „Je to veľká zodpovednosť a čím ďalej ťažšie voziť ľudí. Väčšina si nevie uvedomiť, aké je to náročné. Pri najmenšej zámienke nadávajú, hromžia,“ hovorí.

Počas celej kariéry ho našťastie obchádzali nehody. Zopár menších predsa len zažil. „Najťažšie mi bolo, keď som ešte vozil pivo. Vo Vraní pri obchode, ktorý je v kopci, nebola v zime posypaná cesta. Stiahlo ma to doprava a všetko pivo sa vysypalo dolu brehom. Bál som sa, že mi to dajú k náhrade. Prišli policajti a tým sa tak šmýkalo, že ani nemohli zísť,“ smeje sa dnes na príhode. V starých trolejbusoch boli zase ťažké sparné letné dni. Klimatizácia nebola, tak sa vodiči potili s uterákom na krku. Keď nastúpia bezdomovci, či opití, to je tiež situácia vhodná osobitného zreteľa. Našťastie si vždy poradil a s nikým neprišiel do vážneho konfliktu. „Keď by sa niečo dialo, jednoducho zavolám mestskú políciu a je to vybavené,“ hovorí.

Zostane mu tipovanie

Všetko toto mu skončí už o pár dní. Spolu sním odchádzajú do dôchodku ďalší štyria vodiči. Nikto z nich však po žilinských uliciach nevozí ľudí tak dlho, ako práve Viliam Ruman. Mnohým bude chýbať. Sám sa však bude môcť naplno venovať aj svojej druhej veľkej záľube. Tipovaniu zápasov v MY Žilinských novinách. „Všetky zápasy od roku 2002 mám vypísané. Tipujem dokonca na štyroch ľudí. Na seba, manželku, synovca, aj na syna. Na všetkých som už aj čo-to vyhral,“ smeje sa.

MY Žilinské noviny za takúto vernosť venujú zaslúžilému vodičovi a tipujúcemu predplatné MY Žilinských novín ako poďakovanie za tisíce cestujúcich, ktorých počas kariéry v našom meste bezpečne prepravil na miesto.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 372
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 749
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 502
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 234
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 603
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 410
  7. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 2 229
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 087
  1. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  2. Ondřej Havelka: Obřízky, šokující tradice a hluboká víra. Velká cesta mezi africké kulturní a náboženské tradice
  3. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  4. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  6. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  7. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 217
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 14 293
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 980
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 670
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 491
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 995
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 432
  8. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 267
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu