Mesto tento rok DPMŽ nezaplatí to, čo sľúbilo

Mesto Žilina odložilo platbu dopravnému podniku za služby vo verejnom záujme. Rozpočet samospráve dovoľuje splatiť len jej časť. Dopravný podnik mesta Žilina má však aj iné finančné problémy. Každý rok prevezie menej ľudí, pričom náklady ostávajú rovnaké.

Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto.Dopravný podnik je v strate. Výkony vo verejnom záujme musí preplácať mesto. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

ŽILINA. Mesto Žilina uzatvorilo s Dopravným podnikom mesta Žilina (DPMŽ) zmluvu o činnostiach vo verejnom záujme. Ide o také činnosti, ktoré by vzhľadom na ich nevýhodnosť vykonával v menšom množstve alebo by ich nevykonával vôbec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Okrem dôvodu, že je nutné zabezpečiť dopravnú obslužnosť mesta aj tam, kde je len veľmi malý počet prepravených cestujúcich, existuje aj rad ďalších dôvodov, pre ktoré je nutné takúto dopravu dotovať z verejných financií. Je to napríklad poskytovanie zliav pre cestujúcich ako sú žiaci, študenti, dôchodcovia a občania s ťažkým zdravotným postihnutím,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Zaplatenie sa odkladá

Služby vo verejnom záujme nemajú ekonomickú výhodnosť. Mesto sa preto zmluvne zaviazalo náklady s nimi spojené dopravnému podniku zaplatiť. Prvé vyúčtovanie prišlo za rok 2009. Žilinskí mestskí poslanci schválili dopravnému podniku dotáciu viac ako 880 000 eur. Platba sa však pre nedostatok financií odložila. Na ďalšom zasadnutí mestského zastupiteľstva prišlo vyúčtovanie za rok 2010 v podobnej sume. Žilina sa rozhodla splatiť obe sumy do konca roku 2012.

Plán ale skomplikoval napätý rozpočet mesta, ktorý s takýmito výdajmi neráta. Zaplatiť preto môže len časť zo sumy cca. 1,7 milióna eur, a to vo výške 800-tisíc eur. „Mesto sa zaviazalo zmenou uznesenia uhrádzať aspoň časť svojho záväzku do konca roka 2012. Takéto kompenzácie v minulosti neboli poskytované vôbec, napriek tomu, že sa pristúpilo k pomerne rozsiahlemu zľavovaniu cestovného, alebo k zavedeniu bezplatnej dopravy,“ povedal Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ však uplynie lehota na splatenie, k týmto čiast-kam sa pripojí aj nová za roku 2011 a 2012 a suma tak môže byť až štvornásobná.

Majú aj väčšie finančné problémy

Dopravnému podniku mesta Žilina vrásky na čele robia iné finančné problémy. Má na konte úvery, ktoré už mali byť dávno splatené. Lehota sa im však predĺžila. „Ťažkosti spôsobuje najmä nutnosť splácania úverov a lízingov, ktorými bol dopravný podnik v minulosti zaťažený a ktoré mali byť už splatené najneskôr v roku 2010, avšak tieto boli prolongované do neskoršieho obdobia,“ vysvetlil Čorba.

Cestujúcich je menej

Dopravný podnik mesta Žilina mal v roku 2010 celkové náklady viac ako 9,5 milióna eur. Každým rokom pritom prevezú menej cestujúcich. Oproti roku 2004 ich minulý rok odviezli až o 6 miliónov menej.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho pramenia aj menšie príjmy, pričom výdaje ostávajú rovnaké. Na cestovných lístkoch DPMŽ v poslednom vyúčtovaní uviedlo zárobok 3,3 milióna eur. Na pokutách to bolo približne 87-tisíc eur. Mestská hromadná doprava prejde počas roka ulicami Žiliny vyše tri a pol milióna kilometrov. Jeden kilometer ich nákladmi vyjde na 2,17 eura.

Menšie príjmy sú očakávané aj do budúcnosti. DPMŽ však do služieb vo verejnom záujme naplánuje zasahovať. „Dopravný podnik sa bude snažiť zachovať celý rozsah služieb vo verejnom záujme. To však záleží aj na ich objednávateľovi. Ak hovoríme o zmluve vo verejnom záujme, tak dopravný podnik ako dopravca realizuje len taký rozsah služieb, aký si objednávateľ, teda mesto, objedná,“ povedal Pavol Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 065
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 716
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 071
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 919
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 476
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 907
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 229
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 439
  1. Ján Valchár: O bizároch českej politickej scény a protestoch v Gruzínsku
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!)
  4. Jozef Huljak: Zrod mesta na hranici impérií
  5. Ivan Čáni: Všetko je v najlepšom poriadku. Veď bol napadnutý „iba“ Demokrat!
  6. Štefan Šturdzík: Babišova nočná mora Okamura.
  7. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  8. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 801
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 339
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 796
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 652
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 059
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 001
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 776
  8. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 4 772
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu