(pozn.: Článok vyšiel v týždenníku MY Žilinské noviny v pondelok 21. mája. Sagan po uzávierke čísla vyhral aj poslednú 8. etapu, celkovo skončil na Okolo Kalifornie na 42. mieste)
O skvelých výsledkoch mladého Žilinčana sme sa porozprávali s jeho bývalým trénerom z Cyklistického spolku Žilina, Petrom Zánickým.
Čo hovoríte na skvelé výsledky Petra Sagana na Okolo Kalifornie?
- Štartuje už tretíkrát. Vždy sa tam tešil, štýl pretekania a profil trate mu v Amerike sedí. Všetky etapy sú totiž vlnité, kopcovité a nie klasické rovinové či horské. Veril som, že tam Peťo niečo dokáže, ale asi predčil aj svoje očakávania, keďže mesiac nemal žiadne preteky a je tam jeden z najlepších cyklistov, Tom Boonen. Takže som prekvapený, že sa Peter dostal do takejto famóznej formy.
Čím to je, že dokáže tak suverénne vyhrávať?
- Je to komplexný jazdec, v tom je jeho genialita. Svetová cyklistická špička je „nadupaná“, takže sa jazdci musia špecializovať na jednotlivé druhy tratí. Napríklad Cavendish dokáže zašpurtovať na rovine, nesedia mu kopce. Peter dokáže zo všetkého niečo a veľmi dobre. Vie zašpurtovať, prejde aj cez kritické stúpanie, zvládne viacetapové preteky. Aj horské etapy by Peter dokázal zvládnuť lepšie, ale musí pri nich rozmýšľať, keďže na druhý deň ho čakáva ďalšia náročná etapa. Mohol by atakovať prvú desiatku, ale v profi pelotóne sa počítajú víťazstvá, takže je preňho vhodnejšie jeden deň ísť „voľnejšie“.
Sagan sa po štyroch etapových triumfoch vyjadril, že na Okolo Kalifornie neverí v zisk celkového triumfu. Čo si o tom myslíte?
- Síce štartuje GirodItalia, ale aj na pretekoch Okolo Kalifornie je 150 top jazdcov, o to sú Saganove úspechy obdivuhodnejšie. Má skrátka famóznu formu a tieto etapy mu vyhovovali. Jeden z pretekárov to dobre nazval, že poslednú zákrutu v 2. etape akoby bol Sagan na koľajniciach a porušoval všetky zákony fyziky. Pamätám si, že už v detstve pri horskej cyklistike mu nerobilo problém prejsť okolo stromu, dokázal sa ku nemu vtesnať.
V zákrute by sa podľa zákonov fyziky nemalo dať pedálovať, ale Peter aj v nich dvakrát „potiahol“ a získal metre naviac. Navyše, pomáha mu aj tím Liquigas, teraz už nie je cyklistika individuálny šport a bez tímovej pomoci sa to nedá. Aj keď veľakrát Peter svojím „vnútorným kompasom“ sa dokáže aj sám zaradiť do „vláčika“. To nie je jednoduché, pretekári idú aj 60, 70 km/h a je veľa pádov. Peter sa však nebojí a vie, kde má byť.
V ktorých etapách by mohol stratiť náskok?
- Môže stratiť v časovke. Talianske tímy ich nemajú tak prepracované ako napríklad americké. Tí trénujú časovky v aerodynamických tuneloch. Teraz je pelotón tak nadupaný, že na štarte je 30 jazdcov a 40 sekúnd nie je v časovke veľa, navyše sú náročné kopce. Na druhej strane, Peter má síce sebavedomie, ale nemá silné reči a to je dobré.
Veľa sa hovorí o prvom štarte Sagana na najslávnejších pretekoch Tour de France. Čo myslíte, môže tam „zamiešať karty“?
- Je to sen každého cyklistu a veľký zážitok. Nikdy som neveril, že môj zverenec tam bude štartovať a bude mať šancu uspieť. Na tieto preteky sa bude pripravovať veľmi veľa „rýchlikov“. Peter má šancu, ale stačí len minimálny pokles formy, na záverečných metroch a už je to viditeľné. Peter nie je stroj, po Kalifornii pôjde na Okolo Švajčiarska, čo sú kopcovité preteky a končia sa týždeň pred TdF. Bude to mať nadupané, o ďalší týždeň ho zase čaká olympiáda, má čo robiť. Ale určite bude miešať karty a máme sa na čo tešiť.