Vodiči áut, verzus vodiči autobusov – vyhráva silnejší

Na jednej strane sú vodiči, z ktorých nie každý dá autobusu prednosť tak, ako to vyžaduje zákon. O tom sa už hovorilo veľa. My sa teraz chceme pozrieť aj na druhú stranu, vďaka ktorej mnoho vodičov autobusy ignoruje.

ŽILINA. Pri vychádzaní zo zástavky musí dať, podľa zákona, vodič auta prednosť vozidlu MHD a umožniť mu vyjdenie zo zastávky. Také je pravidlo, no skutočnosť je mnohokrát iná. Niektorí vodiči s božským komplexom majú pocit, že pre nich pravidlá neplatia. No mnoho iných má na vodičov MHD ťažké srdce, a to najmä preto, že aj autobusári sa často správajú ako vodiči kamiónu, ktorý nepreváža ľudí, ale oceľové tyče.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Treba priznať, že vodiči autobusov to majú neraz ťažké, no pri pozorovaní sme zistili, že netreba mnoho trpezlivosti a väčšinou sa rýchlo nájde vodič, ktorý autobus či trolejbus pustí. Oveľa častejšie však bolo správanie sa vodičov autobusu ako z džungle – v zmysle hesla silnejší vyhráva.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sme si všimli:

Vodič auta je povinný umožniť vozidlu MHD vyjdenie zo zastávky, no pritom nesmie ohroziť najmä vodičov idúcich rovnakým smerom. To znamená, že vodič autobusu nemá právo vojsť do jazdného pruhu v sekunde, kedy vyhodí smerovku. Nie vždy je možné bezpečne zabrzdiť. Takúto situáciu sme videli napríklad na zastávke neďaleko futbalového štadióna. Počkali sme preto a situácia sa opakovala. Vodič autobusu vyhodil smerovku a v tom istom okamihu vošiel do cesty autu. Rozbiehajúce sa auto prudko zabrzdilo a tak aj auto za ním. V jednom prípade si spolujazdec na starej Lade kvalitne tresol hlavu o sedadlo vodiča.


Vyjdenie zo zastávky a prechádzanie z pruhu do pruhu sú dve odlišné veci. Niektorí vodiči si však uľahčia prácu a pri vychádzaní zo zastávky to „strihnú“ rovno cez dva pruhy. Toto sme si všimli na Hálkovej ulici. Problém to robí najmä vodičovi v ľavom pruhu, ktorý nečaká, že sa pred ním objaví trolejbus. Najlepšie bolo, keď sa trolejbus „pichol“ do ľavého pruhu a keďže bola pred ním kolóna, skrížený nechal čakať oba pruhy. Pri vyjdení zo zastávky má vozidlo MHD prednosť, no v premávke pre neho platia tie isté pravidlá ako pre každé iné auto.

SkryťVypnúť reklamu


Podľa zákona vodič nesmie vojsť do križovatky, ak mu situácia za ňou nedovoľuje pokračovať v jazde. Vodič autobusu si však musí uvedomiť, že jeho vozidlo je dlhšie. Do križovatky vojde a väčšia časť autobusu je za ňou, no neraz sa stane, že časť ostane v nej. Preto sa každé ráno na zjazde z Kysúc do centra stretávame s tým, že keď vodič ide opačným smerom, musí najskôr obchádzať trčiaci autobus. Niekedy doslova na centimetre.

Vodiči majú povinné školenia

Vodiči autobusov sú každé dva roky školení z pravidiel cestnej premávky. „Každé dva roky organizuje Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. špeciálne školenie vodičov dopravného prostriedku, ktorého súčasťou je aj Zákon o cestnej premávke. Účasť na tomto školení je povinná pre všetkých vodičov MHD v Žiline. Vodiči trolejbusov absolvujú navyše v polročných intervaloch školenie o odbornej spôsobilosti. Jednou z tém tohto školenia, ktoré sa konalo v mesiaci október 2013, bola aj hmotná a právna zodpovednosť vodiča pri dopravnej nehode,“ povedal hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

SkryťVypnúť reklamu

Kto je zodpovedný za škodu?

V prípade, že vodič spôsobí škodu dopravnému podniku, spoločnosť požaduje od neho náhradu. Ak prevádzkou vozidla spôsobil škodu na cudzom majetku, je za ňu zodpovedný vodič, avšak samotné odškodnenie je hradené z povinného zmluvného poistenia.

Škody na žilinských trolejbusoch

K 31.10.2013 eviduje Mesto Žilina 21 škodových udalostí súvisiacich s prevádzkou trolejbusov.

  • V šiestich prípadoch bola preukázaná vina vodiča na majetku DPMŽ.
  • V piatich prípadoch to bola vina vodiča na cudzom majetku.
  • V jednom prípade išlo o spoluvinu.
  • V deviatich prípadoch bola spoločnosť DPMŽ poškodenou stranou a teda vinníkom bol iný vodič.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 352
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 434
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 079
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 052
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 3 164
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 480
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 242
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 066
  1. Radoslav Medzihradský: Mestská polícia v Košiciach
  2. Daniel Bíro: Od fantasy k svetovým úspechom v šerme
  3. Tadeáš Ďurica: Progresívne Slovensko: stratené, alebo pokrytecké?
  4. Pavol Burda: Insitný maliar - futuristický ekonóm
  5. Ján Šeďo: Niekedy je pár správnych slov nad celými "litániami"...
  6. Ernest Klotton: Kamenistá konsolidácia Kamenického
  7. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  8. Ondřej Havelka: Drsná iniciace nezřídka končící i smrtí. Gabon, bwiti a unikátní synkretismus
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 106
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 605
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 457
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 199
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 638
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 7 080
  7. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 356
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 5 239
  1. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  3. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  4. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  5. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Hasiči vozidlo vytiahli na breh.


Čo si možno predstaviť pod medzinárodným rozvojovým dobrovoľníctvom, v akých krajinách ho možno realizovať, a čo všetko je potrebné absolvovať pred vyslaním na misiu?


V prvej fáze zafinancuje 27 projektov.


Veľkí športovci deťom v Martine.

Prišli aj futbalisti Žiliny.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu