Žilinská univerzita vznikla 1. októbra 1953 v Prahe vyčlenením Fakulty železničného inžinierstva z Českého vysokého učenia technického v Prahe pod názvom Vysoká škola železničná, ktorá mala pôvodne päť fakúlt: stavebnú, elektrotechnickú, strojnícku, dopravnú a vojenskú. Presťahovanie školy do Žiliny sa uskutočnilo v rokoch 1959 až 1962.
Na Vysokej škole dopravnej až do roku 1992 tvorila elektrotechnická a strojnícka fakulta jeden celok. Od tohto času pôsobia obe fakulty samostatne. Od počiatku mala na fakulte významné postavenie katedra bloky a spoje, ktorá pôsobila v oblasti zabezpečovacích a komunikačných technológií prevažne pre železničnú dopravu.
V roku 1967, odčlenením sa časti pracovníkov z katedry bloky a spoje, vznikla katedra telekomunikácií a vydala sa vlastnou cestou.
Katedra blokov a spojov sa po čase premenovala na katedru riadiacich a informačných systémov (KRIS).
Katedry vychovávajú pre prax
Ako už bolo spomenuté, uplatniteľnosť absolventov elektrotechnickej fakulty je veľmi dobrá.
Z programov telekomunikačného smeru sa absolventi zamestnávajú u telekomunikačných operátorov pevných aj mobilných sietí, zastávajú výkonné posty v spoločnostiach s bohatou komunikačnou infraštruktúrou, ako výkonní a riadiaci pracovníci. Mnohí študenti začínajú pracovať v priebehu štúdia a často, najmä študenti multimediálnych programov, si budujú vlastnú živnosť v oblasti práce s multimédiami. Tí, ktorí nemajú ambíciu na podnikanie, sa zamestnávajú v rádiách, televíziách, reklame a na propagačných úsekoch spoločností a podnikov.
Prieskumy ukázali, že absolventi študijných programov z katedry riadiacich a informačných systémov sa za posledných päť rokov uplatnili okrem iných aj v profesiách a pozíciách súvisiacich s aplikovanou informatikou: programátor riadiacich a automatizačných systémov pre priemyslovú výrobu, vývoj informačných systémov – pozícia analytik, konzultant, vývojový pracovník alebo programátor, programátor komunikačných systémov – telekomunikačné zariadenia, počítačové siete, vývoj systémov na ochranu objektov – pozícia konštruktér a/alebo programátor, projektant riadiacich systémov pre dopravu a iné.
O tom, že prepájanie výučby s praxou sa darí, svedčia aj slová Juraja Špaleka, vedúceho katedry riadiacich a informačných systémov.
„Tí naši absolventi, ktorí končili posledných 15 rokov, sú mimoriadne žiadaní na trhu práce. A to nie je len otázka spolupráce s praxou v rámci projektov, ale v rámci výchovy študentov tak, aby boli použiteľní pre prax.“
Záber je široký
Pre čerstvých absolventov stredných škôl ponúka katedra telekomunikácií a multimédií dva študijné programy - telekomunikácie a multimediálne technológie.
Telekomunikácie sú zamerané na získanie základných znalostí v oblastiach informačných, sieťových a komunikačných technológií, ako aj na spracovanie signálov v digitálnej oblasti.
Ťažisko je vo všeobecných predmetoch elektrotechnického charakteru, informačných a komunikačných sieťach a základoch spracovania signálov.
V rámci bakalárskeho štúdia študent nadobudne potrebné odborné skúsenosti a zručnosti v oblasti prevádzky a projektovania telekomunikačných systémov a sietí.
Druhý program, multimediálne technológie, je menej technicky orientovaný. Väčšina predmetov je zameraná viac na kreatívne spracovanie audio a video signálov.
Zaoberá sa spracovaním zvuku, obrazu a grafiky, s cieľom naučiť nielen technické záležitosti multimediálnych technológií, ale aj tvorivo pristupovať k vytváraniu multimediálnych aplikácií. Toto štúdium predpokladá záujem poslucháča o tvorivú činnosť v oblasti multimédií.
Na inžinierskom stupni ponúka katedra program telekomunikačné a rádiokomunikačné inžinierstvo. Hlavná orientácia je na pevné, mobilné a satelitné sieťové technológie a ich konvergenciu do prostredia IP sietí.
Študent si prehĺbi svoje znalosti v oblastiach spracovania signálov, spracovania a prenosu multimediálnych signálov. Svoj profil môže dotvárať výberom voliteľných predmetov.
Program multimediálne inžinierstvo je orientovaný na počítačové spracovanie zvuku, videa a grafiky. Dominantnou časťou sú webové technológie a aplikácie, animačné prostredia a spracovanie trojdimenzionálneho obrazu. Tým najlepším študentom katedra ponúka doktorandské štúdium v oblasti komunikačnej teórie a spracovania signálov.
Absolvent získa hlboké teoretické a metodologické vedomosti, praktické skúsenosti z kľúčových oblastí informačno-komunikačných technológií na úrovni súčasného stavu výskumu vo svete, osvojí si zásady samostatnej tímovej vedeckej práce a dokáže tvorivým spôsobom aplikovať získané poznatky v praxi. Za všetko hovoria slová Daniela Benedikoviča. Tretí rok je na katedre doktorand.
„V rámci doktorandského štúdia má človek viac možností vycestovať, pracovať s ľuďmi, spoznať ich bližšie, to bolo aj je veľmi príjemné. Na tejto univerzite sú podmienky veľmi slušné. Veľmi dobrá je aj uplatniteľnosť študentov v praxi. Všetci moji kamaráti si našli veľmi solídne zamestnanie v oblasti telekomunikácií, programovania.“
Špičkoví IT-čkári
Katedra riadiacich a informačných systémov zabezpečuje výučbu v študijnom odbore automatizácia v akreditovaných študijných programoch.
V bakalárskom stupni štúdia študijný program automatizácia:
štúdium je zamerané na získanie základných vedomostí o riadiacich a informačných systémoch najmä pre oblasť spracovania informácií pri riadení bezpečnostne kritických procesov a pre oblasť bezpečných komunikácií. Po praktickej stránke absolvent ovláda základy programovania riadiacich systémov na báze PLC a jednočipových mikroradičov. Ovláda jeden svetový jazyk, má základné vedomosti o ekonomike podniku, o právnych a environmentálnych otázkach vo vzťahu k odboru.
V inžinierskom stupni štúdia študijný program riadenie procesov:
absolvent získa vzdelanie v oblasti analýzy a syntézy automatizovaných riadiacich systémov, najmä pre oblasť riadenia bezpečnostne kritických procesov v doprave a priemysle. Špecializujú sa na bezpečné riadiace systémy pre dopravu a inteligentné dopravné systémy, na bezpečné riadenie priemyselných procesov, bezpečnostné systémy na ochranu osôb a majetku a na podporné informačné a komunikačné systémy. Absolventi sú pripravovaní na samostatné navrhovanie, programovanie a projektovanie riadiacich a informačných systémov, ich implementáciu a prevádzku s rešpektovaním požiadaviek na bezpečnosť riadenia kritických procesov v priemysle a v doprave.
V doktorandskom stupni štúdia študijný program riadenie procesov:
študent dostáva vedeckú výchovu pre odvetvie automatizácie riadenia bezpečnostne kritických procesov. Je pripravovaný na samostatné riešenie náročných úloh, súvisiacich s návrhom, vývojom, projekciou, riadením a hodnotením bezpečnosti viacúrovňových počítačových systémov, určených na riadenie bezpečnostne kritických procesov. Študent v priebehu štúdia nadobúda teoretické vedomosti z tých častí matematiky, teórie systémov, aplikovanej informatiky, ktoré bezprostredne súvisia s jeho vedeckou prácou.
Vedecká práca sa orientuje najmä na oblasť automatického riadenia bezpečnostne kritických procesov, informačných a komunikačných služieb a technológií.