ŽILINA. „Stretávame sa každodenne z porušovaním dopravných predpisov zo strany iných vodičov. Či nám nedajú prednosti z vedľajšej cesty, alebo výjazdu zo zastávky. Ohľaduplnosť vodičov sa úmerne vytráca so zahusťovaním dopravy v špičke,“ povedal vodič autobusu Ľubomír.
Pokračuje, že ide najmä o zastávky v centre mesta. „Špecialitou je státie na zastávkach vozidiel rôznych kuriérskych firiem, taxíkov a súkromných autobusov.“ Skúsenosti má aj vodič trolejbusu Miroslav.
„Niekedy funguje aj spolupráca s políciou, ale ak hliadka nestojí práve na vedľajšej ulici, po zavolaní, aj keď prídu, tak neskoro a auto tam už nie je,“ hovorí.
Riešením by podľa neho možno bolo umiestniť na takéto miesta kamery .
Nedodržujú zákony
Autobusy a trolejbusy sú vozidlá, na ktoré sa vzťahujú zákony o cestnej premávke a vyhlášky číslo 9 z roku 2009. V spomínanom zákone je uvedené: „Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla,“ doplnil Ján Barienčík, konateľ Dopravného podniku mesta Žilina.
Skúsenosti sú negatívne
Skúsenosti vodičov sú ale podľa neho s dodržiavaním tohto ustanovenia ostatnými vodičmi, vo veľkej miere negatívne. „Stále je veľa prípadov, keď naši vodiči pri výjazde zo zastávky musia čakať, pokiaľ ich niektorí z disciplinovaných vodičov nepustí.“
Toto má vplyv aj na dodržiavanie grafikonu a následnú presnosť odchodov zo zastávok.
Dopravná situácia a zdržania na križovatkách, najmä v centre mesta , výrazne vplývajú na presnosť jazdy vozidiel mestskej hromadnej dopravy. „Je potrebné podotknúť , že takéto nedodržiavanie povinnosti zo strany jednotlivca v osobnom aute má vplyv na niekoľko desiatok cestujúcich.“
Každý výjazd zo zastávky, ktorý nie je plynulý, sa oneskorí približne o päť až sedem sekúnd, môže spôsobiť oneskorenie na celej trase do troch minút.
Problémom je státie
Problémom býva aj státie na zastávke. „Vodič nesmie zastaviť a stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy.“ Toto je asi najväčším problémom, s ktorým sa vodiči stretávajú a vyskytuje sa prakticky na všetkých zastávkach v meste.
„Najviac problém evidujeme na zastávkach: Hurbanova, Železničná stanica, Štefánikovo námestie, Polícia, Veľká okružná Aupark, Spanyolova nemocnica, Hálkova.“
Ide najmä o zastávky, v ktorých blízkosti je novinový alebo iný predajný stánok, napríklad s občerstvením.
Často sa stáva, že vodič zastaví s osobným vozidlom priamo v strede zastávkového pruhu, vystúpi a ide si do stánku niečo kúpiť. Medzitým príde vozidlo mestskej hromadnej dopravy, ktoré je týmto osobným autom blokované.
„Sťaží tak nástup a výstup, najmä ak ide o starších ľudí a cestujúcich s detským kočíkom.
Sú to prípady, keď sa naši vodiči neoprávnene stávajú terčom verbálnych útokov cestujúcich.“
Ďalším príkladom porušenia sú prípady, keď vodiči osobných áut jazdia cez obratiská na konečných zastávkach, alebo tam dokonca zaparkujú svoje vozidlá, čím ohrozujú a obmedzujú pohyb.
„Záverom však chceme dodať, že sú v Žiline aj ohľaduplní a disciplinovaní vodiči, ktorým sú naši vodiči trolejbusov a autobusov vďační,“ dodáva Barienčík.
Vyhradené pruhy by nepomohli
Vyhradené jazdné pruhy by boli, samozrejme, veľkou výhodou nielen pre vodičov, ale aj pre samotných cestujúcich. Dôvody, prečo v meste Žilina nie sú, sú šírkové profily miestnych komunikácií, ale je ich viac. Nie je možné cesty „nafúknuť“ a rozšíriť ich. Miest, kde by v súčasnosti hypoteticky mohol vzniknúť vyhradený jazdný pruh, v Žiline nie je veľa.
„Do úvahy prichádzajú iba ulice Predmestská, Hálkova a Vysokoškolákov v určitých miestach. Na Predmestskej ulici si to však premávka nevyžaduje a na uliciach Hálkova a Vysokoškolákov je intenzita premávky taká vysoká, že by vyhradený jazdný pruh mohol spôsobiť zablokovanie križovatky alebo časti úseku medzi križovatkami.“ To by malo nakoniec ešte negatívnejší vplyv aj na trolejbusy a autobusy.