STREČNO. Na sanáciu skalného masívu pod hradom Strečno bude potrebných 939 600 eur. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) to uvádza v správe o havarijnom stave hradného brala s návrhmi na riešenie, ktorú ešte musí schváliť vláda. Požadované prostriedky sa použijú na vypracovanie podrobného inžiniersko-geologického prieskumu a na prípravné a sanačné práce, počas ktorých musí byť doprava pod skalným bralom na štátnej ceste I/18 úplne vylúčená. MŽP tiež navrhuje, aby bol na najnebezpečnejšie miesto predpokladaného odtrhnutia previsu nainštalovaný nový elektronický dilatometer, ktorý umožňuje online meranie pohybov, zber dát a ich vyhodnotenie.
Najkritickejšou časťou hradnej steny sú jej najvyššie bloky a previsy, ktoré si vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Skalný blok na hradnom brale pod kaplnkou má charakter previsu, ktorý je od masívu oddelený výraznou trhlinou merajúcou až 4,414 mm. V skalnom masíve sa podľa správy nachádzajú aj ďalšie pukliny, ako aj priečne systémy puklín, ktoré sú príčinou lokálnych skalných zosuvov a vypadávania skalných úlomkov. "Stav hornín v stene pod hradom možno definovať ako veľmi nepriaznivý a nebezpečný, a to nielen pre premávku na ceste I/18, ktorou denne prejde 28 000 až 30 000 vozidiel, keďže previsy a bloky s kubatúrou stoviek metrov kubických sa môžu neočakávane odtrhnúť a zosunúť, ale stačí aj menší skalný úlomok, ktorý po uvoľnení môže zraniť alebo usmrtiť človeka," píše sa v správe.
Posledná sanácia pred tridsiatimi rokmi
Hrad Strečno sa nachádza na severnom okraji Malej Fatry na vyše sto metrov vysokom skalnom brale nad riekou Váh. Pod strmým skalným masívom vedie frekventovaná štátna cesta I. triedy č. 1/18, spájajúca Žilinu s Martinom. Pod bralom sú tiež vybudované parkovacie plochy s bufetom rýchleho občerstvenia. V roku 1984 sa uskutočnila zatiaľ posledná sanácia skalného masívu. Stabilita skalnej steny bola zabezpečená hlavne mikropilótami a injektážou. Skalné previsy boli dočasne zabezpečené oceľovými lanami. Od sanácie však uplynulo 31 rokov a za ten čas obnažené horniny na skalnej stene zvetrávali a uvoľňovali sa.
Situáciou sa bude zaoberať vláda
Predkladaný materiál vypracovalo MŽP, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom. Posudok bol vypracovaný spoločnosťou GEOstatik a.s., Žilina. Uznesenie vlády z 24. júna 2015 uložilo vypracovať správu o súčasnom stave skalného brala s návrhmi na riešenie havarijného stavu do 30. septembra. Vláda sa bude materiálom zaoberať na jednom z jej ďalších zasadnutí.